Azt mindenki tudja, hogy egy előadás bemutatását a próbák előzik meg. Azt viszont már sokkal kevesebben tudják, hogy sokféle próba létezik. Most számba vesszük azt, hogy hányféle is lehet egy próba.
Olvasópróba
A színészek és a rendező első találkozása az olvasópróbán történik egy darab kapcsán. A rendező felolvassa a darabot, és kiosztja a szerepeket. Ezen szinte minden alkotó részt vesz. Ekkor mutatják meg a díszlet és jelmezterveket is a szereplőknek.
A Szegedi Szabadtéri Vízkereszt, vagy amit akartok előadásának olvasópróbája.
Fotó: DSA
Visszaolvasópróba
Az olvasópróbát a visszaolvasó próba követi. Ekkor már a színészek olvassák fel saját szerepüket.
Elemző próba
A következő fázis az elemző próba, amikor a rendező végigelemzi a művet, és általános megjegyzéseket fűz az egyes jelenetekhez.
Az, hogy e fázisok milyen gyorsan követik egymást, az adott rendező egyéni elképzeléseitől és a rendelkezésre álló idő mennyiségétől függ.
Ezután következnek a színpadi próbák.
Az előadás létrehozásának következő nagyobb fázisa a rendelkezőpróbák időszaka, melyek során a rendező meghatározza az egyes jelenetek során végrehajtandó színészi feladatokat. Jelenetről jelenetre sorra veszik, megbeszélik azt, hogy például ki honnan jön be a színpadra, ott mit csinál, mikor ül le vagy áll fel, és merre távozik. Ez természetesen történhet a színészek ötleteinek bevonásával is, ám a végső szó minden esetben a koncepció egészéért felelős rendezőé.
Ezután következnek az emlékpróbák, ahol az előadás már meghatározott fő vázát tovább alakítják , csiszolják. Az előadás főbb elemei ilyenkor többnyire már nem változnak; a rendező és a színészek feladata az előadás végső formájának kialakítása.
A színészeken kívül a technikának is próbálnia kell, erre szolgálnak a technikai próbák, melyek során a rendező meghatározza a fények, hang- és zenei bejátszások helyét és kivitelezésének módját, elpróbálják a színpadi díszletelemek mozgatását.
Vannak speciális esetek. Ilyen például az Operettszínház Ének az esőben előadásának esőztető próbája, ahol az esőztető technikát próbálják ki.
Esőztető próba az Operettszínházban / Fotó: DSA
A rendelkező és emlékpróbákon még nincs díszlet és jelmez, így azokat csak jelzik. Ilyenkor még a kellékek sem feltétlen azok, amiket majd az előadáson használnak. Amikor a díszlet először kerül fel a színpadra azt hívják állítópróbának, amikor pedig először veszik fel a színészek a jelmezeiket azt jelmezes próbának.
Összpróbának azt nevezik, amikor az egyes alkotóelemek már együtt állnak az előadáshoz, és a rendező lehetőség szerint leállások nélkül megtekinti annak egészét. Szükség esetén ilyenkor lehetőség van még javító- és részpróbákra is.
A főpróba általában már közönség előtt zajlik, a nézők reakcióit, és az ennek nyomán szükségessé váló apró változásokat felmérő próba. Ez a premiert megelőző utolsó próba.
Nagy Sándor a Szerelmes Shakespeare próbáján / Forrás: Madách Színház
Ezzel még mindig nincs vége a próbák felsorolásának.
Egy zenés darab bemutatásánál vannak még további próbák is. A táncpróbákon tanulják be és gyakorolják az előadás koreográfiáit. Az énekpróbán pedig a dalokat tanulják meg a művészek. Az élőzenés előadásoknál pedig a zenekar is külön próbál.
Egyes színházakban tartanak nyílt próbát is. Ilyenkor a közönség bepillanthat az alkotás folyamatába. A Katona József Színház gyakran tart ilyen próbákat.
Az évad elején, a korábban elkészült, ám rég nem játszott előadások felidézésére, esetleg apróbb korrekciójára szolgálnak a felújító próbák.
Szövegösszemondó próbát akkor tartanak a színházakban, ha egy előadás már hosszabb ideje nem ment. Ilyenkor a színészek összemondják a szövegeiket.
Ha egy színész megbetegszik, vagy egyéb más dolog miatt nem tudja eljátszani a szerepét, akkor az őt helyettesítő színésznek beugrópróbát tartanak.
Beugrópróba az Operettszínházban / Fotó: DSA
Vannak fotóspróbák is, amik általában a főpróbát előzik meg.