A HVG elkészítette szokásos színházi toplistáját. A rangsorszámításhoz a kulturális tárcától kikért adatokat vették figyelembe. Az összeállításból kiderül, hogy a tavalyi év sorozatban már a negyedik olyan volt, amikor egyre-másra dőltek meg a korábbi színházi rekordok.
Az összeállításban a kőszínházak mellet, az alkalmi produkciós színházak és a befogadó színházak eredményeit vetették össze. A nézőszám nagyban függ a hely adottságától és a befogadóképességtől is. A működési különbségek miatt lehet az, hogy például a Papp László Sportarénában az Alföldi Róbert rendezésében bemutatott Hegedűs a háztetőn produkció a vidéki turnékkal összesen 10 darab előadással hozta a 33 ezres nézőszámot.
A színjátszó helyek száma például 10 százalékkal, 356-ra nőtt.
2017-ben összesen 32 ezer színházi előadást tartottak Magyarországon, 3 ezerrel többet, mint egy évvel korábban, és a produkcióknak több mint 8 millió nézőjük volt. ( A HVG megjegyzi, hogy nyílt titok az is, hogy vannak előadások, amelyek csak papíron léteznek a tao támogatás miatt. )
2016-ban már 24 ezres jegyeladással is be lehetett kerülni a top 10-be, tavaly ehhez már legalább 33 ezer fizető nézőre volt szükség.
Az 1345 tavalyi bemutató egyharmada ősbemutató volt, és a top 10-es lista fele vadonatúj bemutató.
Mutatjuk is a HVG ranglistáját összesítve és műfajonként:
Forrás: HVG
A győztes, A Pál utcai fiúk a 106 ezres nézettségével olyan rekordot állított fel, ami a HVG 2005 óta készülő rangsorai alapján is abszolút első helynek számít. Hasonlóan közönségvonzó “brand” Alföldi Róbert is a hetilap szerint. Nem csak az általa rendezett Hegedűs a háztetőn és a Szombathelyen játszott A salemi boszorkányok futott nagy sikerrel. Szinte tutira ment a Centrál is, amikor a kormányzati támadások célkeresztjébe került színész-rendező főszereplésével műsorára tűzte a My Fair Ladyt (amelyre közel 35 ezren váltottak jegyet).
A legtöbben a musical és az operett műfajába tartozó előadásokra voltak kíváncsiak. A tavalyi színházlátogatók 28 százaléka ilyen zenés darabokra váltott jegyet, miközben a bemutatott színházi produkcióknak ennél kevesebb, 19 százaléka tartozott ebbe a műfajba. A színműveknél nehezebb volt, de nem lehetetlen a nagy sikerrel futó musicalekéhez hasonló nézőszám elérése. A Madách Színház Szerelmes Shakespeareje például 35 ezer nézővel az összesített mezőny nyolcadik helyén végzett.
A leglátogatottabb színház tavaly is az Opera/ Erkel kombó volt, amely annak ellenére megközelítette az 510 ezres látogatószámot, hogy a felújítások miatt az Andrássy úti dalszínház már csak fél gőzzel üzemelt. Az Operettszínház stabilan hozta azt a háromszázezres nézőszámot (tavaly 370 ezer jegyvásárló), amit a nemrég kiírt direktori pályázat szerint az új igazgatónak is teljesítenie kell. A dobogó harmadik fokán álló, Szirtes Tamás vezette Madách 2014 óta több mint 50 ezerrel növelte a nézőszámát (328 ezerre). Akárcsak a Vígszínház (278 ezer), amelyik kétszer annyi nézőt vonzott, mint a Vidnyánszky Attila vezette Nemzeti Színház. Ráadásul “fiókszínházával”, a Pestivel együtt Eszenyi Enikő társulatára tavaly több mint 400 ezren voltak kíváncsiak.- összegezte az eredményeket a HVG.
Forrás: HVG
A teljes beszámoló a HVG 42. számában olvasható Dísz lett címmel.
Coverfotó: MTI
hirdetés