Te mit láttál? Értékeld itt!
x keresési feltételek törlése
< vissza a cikkekhez
Csikágó-alsó rivaldafényben, avagy mi a boldogság? - Az Átrium Chicago előadásán jártunk

2018-06-26 18:37:00
 „Nem minden az, aminek elsőre látszik.” – hangzik el a darab egyik kulcsmondata Billy Flynn, a csúcsragadozó sztárügyvéd szájából, de ha jellemezni szeretnénk az Alföldi Róbert által az Átriumban színre vitt „Chicago”-t, akkor talán még közelebb járnánk az igazsághoz, ha azt mondanánk, hogy itt semmi sem az, aminek látszik.


Parti Nóra – fotó © Lakatos Péter

A színlapon következetesen „revü”-nek és nem musicalnek definiált előadás hozza ugyan a műfajtól elvárható színes, szemet kápráztató csillogást, de a fények minduntalan megtörnek az enyészet és a rozsda foltjain, és ha sokszorozódva még vakítóbbnak látszanak is; mintha repedezett foncsorú tükrök vernék azokat vissza. Takargatni lehet, de elfedni semmiképp azt a – nincs erre jobb szó – rothadást, melyben kívül és belül enyészik itt minden és mindenki. Mert itt semmi sem az, aminek látszik. A szex, nem egyéb, mint napi rutinnal besöpört szükséglet-kielégítés egyfelől és konvertibilis fizetőeszköz másfelől, az arcon végiggördülő könnycsepp csupán jól megkomponált dramaturgiai elem egy bírósági tárgyaláson, a szeretet üresen kongó szó, s egyáltalán: még a közöny sem érdek nélküli és talán még a gyűlölet sem őszinte.

Emberölés miatt raboskodó nők a főhősei a világhírű musicalnek, akik minden eszközt igyekeznek bevetni szabadlábra helyezésük, de legalábbis a bitó árnyékából való menekülésük érdekében. Ebbéli igyekezetükben éppen kapóra jönnek a gátlástalan és pénzéhes ügyvédnek, Billy Flynnek, és mindebben méltó társának, Mary Sunshine újságírónőnek(?), akik gyakorlatilag terméket kreálnak ezekből a helyzetüknél fogva is mindenre kapható lányokból, hogy aztán a bulvár mocskában megmerítve őket csúcsra járassák a lapok eladási számait.


Bercsényi Péter (középen elől) – fotó © Szilvás Zoltán


Így lesznek gyilkosokból áldozatok, egy gigantikus szemfényvesztés eldobható eszközei csupán. Egészen abszurd, hogy a tisztesség és a szolidaritás morzsáit nem a kinti, hanem a rácson túli világban találjuk, miközben a média oltárán elégő életek lassan azokat is elemésztik, akik tűzre vetik őket. Mert nem lehet élni tartósan olyan világban, melyben ember embernek farkasa, s ott ahol egy közösséget a szolidaritás teljes hiánya jellemez, mert előbb vagy utóbb mindenki áldozattá válik.

A darabot váltott szereposztással tűzi műsorára az Átrium, mi a szombati bemutatón a kiégett és bölcs Morton Mama szerepében az empátiát és cinizmust remekül ötvöző Hernádi Juditot, Billy Flynn, a gátlástalan ügyvéd szerepében a "luciferi" Fekete Ernőt, Roxy Hart, a háziasszonykából címlapcelebbé avanzsáló "mucsai vamp" szerepében az egyszerre szánandó és ijesztő Sodró Elizát láttuk.


Sodró Eliza, Fekete Ernő – fotó © Szilvás Zoltán

Roxy börtön- és karrierbéli ellenlábasának, a testvérgyilkos Welmának a figurája Parti Nóra átütő alakításában abszolút főszereplővé nő. Hámori Ildikó hol kislányosan zavart, hol szerelmesen rajongó, hol pedig az időskori elbutulás jegyeit mutató konferansziéja egyszerűen lenyűgöző csakúgy, mint a csodálatos hangú Bercsényi Péter asszertív és dögös Mary Sunshine-ja vagy az épp szürkeségében megindító, a Roxy férjét megformáló Mihályfi Balázs Amos Hart szerepében.



Hámori Ildikó – fotó © Lakatos Péter

Az álkarakterekkel áltények alapján álhíreket gyártó sajtóról persze nekünk a világnak ezen a szegletén fogalmunk sem lehet (vagy mégis?), de ez az egész világ valahogy mégis penetránsan ismerős. Talán azért, mert  Vári Bertalan koreográfiájában rendre magyar néptánc-utalásokat véltünk felfedezni? Igen, ezért is. Vagy talán azért, mert a darabbéli nyelvet nem ismerő (amúgy eredetileg is magyar) lány csángó (vagy roma?) szavai már nem találnak értő fülekre? Igen, ezért is. De sajnos nem csak ezért.

Csikágó-alsó rivaldafénye a székbe szegezi a nézőt.

- p -

















hirdetés
hirdetés
Ajánló
Dennis Martin: Die Päpstin A pápanő
József Attila Színház
Dorian Gray
Spirit Színház
István, a király
Budapesti Operettszínház
Káosz
Karinthy Színház
Teszt ajánló
NEKED AJÁNLJUK

12 fiatal színésznő olvassa fel Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni naplóinak szövegét

Alekszandr Szokurov az orosz kulturális minisztérium "ellenségessége" miatt megszüntette filmes alapítványát

Dolhai Attila, Oszvald Marika, Peller Károly, Fischl Mónika és Lukács Anita a Bor, dal, asszony operettgáláról

Nagy ALFÖLDI RÓBERT teszt

OPERETT TESZT - A Budapesti Operettszínház előadásaiból

Mondd el a véleményed!
Belépés

Lépj be és mondd el a véleményed a cikkről!

Szavazáshoz jelentkezz be!

Facebook belépés

vagy

Elfelejtett jelszó
x keresési feltételek törlése
< vissza a cikkekhez