A
Vígszínház Találkozás című előadása a bemutató után egyből a TOP 10 előadások
közé került oldalunkon. Minden kétséget
kizárólag ez az Enikők diadala! A nézői vélemények magasra emelik nem csak az
előadást, melynek rendezője Eszenyi Enikő, hanem a főszerepet alakító Börcsök
Enikőt is. „Tökéletes játék, egy fájdalmas történet. Börcsök Enikő minden
kétséget kizárón zseniális.” „Egyszerre színház és egyszerre film. Egyszerre
felemelő és egyszerre földbe döngöl. Börcsök Enikő fantasztikus! Zseniális
csapatmunka! Szerintem ez az alakítás legendás lesz.”
Nádas
Péter - szünet nélküli –tragédiájának
Máriáját, azaz Börcsök Enikőt kérdeztük az ő „találkozásairól”.
Mi
volt az első meghatározó találkozása az életében, amire visszaemlékszik?
Kevés olyan, aki úgy
igazán megmaradt az emlékezetemben. Még gimnazista koromban Székesfehérváron
tagja voltam egy amatőr színjátszó csoportnak. Boldizsár Péter vezette. Ő az,
aki elindított engem. Az ő értékrendje és az élethez való viszonya biztos, hogy
sokat számított, hiszen én 15 éves voltam és egészen addig, amíg fel nem vettek
a főiskolára, addig oda jártam.
A
főiskolán voltak meghatározó találkozások?
Talán a későbbi életem
során. Természetesen az is igen nagy dolog, hogy felvettek. A Marton László tanár
úr volt az első és ő azóta is megmaradt. Évekkel később Kaposváron Gothár
Péter, vagy még az ottani kollégáim. Most meg már több mint húsz éve a Zsótér
Sándor. Tulajdonképpen ő kezdett el nekem főszerepeket adni a Vígszínházban.
Kaposváron ugyan nagyon sok főszerepet játszottam, de amikor felkerültem a
Vígbe, akkor pici szerepekkel kezdtem.
Van
olyan volt osztálytársa a főiskoláról, aki azt nyilatkozta, hogy " a
Börcsök Enikő már ott is kitűnt a tehetségével".
Ez jól esik, én nem így
éreztem magam. Inkább mindig zavarban voltam és azt gondoltam, hogy engem
valahogy nem fogadnak el. Az volt az érzésem, hogy nekem kepeszteni kell azért,
amit mások sokkal könnyebben elértek.
Ki
az, akinek az életében az Önnel való találkozás lehet fontos vagy meghatározó?
Remélem, hogy a
Színművészeti Egyetemen, ahol tanítok, az osztályomban ez nekik fontos
találkozás.
És
találkozott a tanítványai között a fiatal Börcsök Enikővel?
Azt nem szeretném. Az a
fontos, hogy mindenki találja meg önmagát. Igyekszem afelé terelni őket, hogy
nekik mi lehet jó, mi az, ami őket megnyitja, vagy mi az, ami jól áll és abban
sikerélménye lehet, vagy amiben nincs, azért hogyan küzdjön. Én ezeket nem
tudtam. Szeretném, hogy ne féljenek, ne görcsöljenek, inkább próbálják meg
kihasználni a szabadságot, amíg ott lehetnek.
Találkozás előadás fotó Forrás: Vígszinház, Dömölky Dániel
A
Találkozás Máriájának szerepével milyen volt a találkozása?
Nem ismertem ezt a
darabot, nem is láttam. Nyáron olvastam el, amikor Eszenyi Enikő mondta, hogy megrendezi. Elsőre nem
örültem neki olyan nagyon.
Miért?
A nehézsége miatt, hogy
ebből a végeláthatatlan szövegfolyamból hogy lesz valami érdekes, izgalmas
előadás. Kötött a szöveg és a közte lévő zene is.
(Az író kötelezően
előírta az élő zenekart, amelyet a nézőtérről látni kell, és Vidovszky
Lászlóval komponáltatott zenét, amely gyakorlatilag átszövi az egész
szövegtartományt, így a szöveges részeket megszakítják a hangszeres
megszólalások)
Ezen
lehetett változtatni?
Nem lehetett
változtatni rajta. Amikor először bemutatták 1985-ben teljesen más világ volt. Ma
már ez a fajta lassúság, ami a darabban van időnként kibírhatatlan, legalábbis
a fiatalok számára. Miért nem mondja már,
miért nem csinálja már? Nehéz úgy összpontosítani az érzelmeket, hogy némán
ki kell várni, amíg tart a zene és ugyanonnan folytatni tovább.
Ebben
az előadásban találkozik a színház és a film. Mária jelenét a színpadon
mutatják meg, az emlékeit pedig a színpad mögött forgatva és kivetítve, ugrálva
az időben. Ez a kettősség önmagában is nehéz lehet.
Igen, ki-be ugrál az
ember az emlékei meg a jelen között. Az egyik ugye filmforgatás, ahol közelik
vannak, a másik színházi forma. Különbségeket kell tudni tenni, mert a
kamerában nem játszhatok úgy, mint a színpadon, különben "leesnék" a
vászonról. Ez rendkívül összetett, nagyon sok ember koncentrált munkáját
igénylő feladat. A díszlet mögött van, hogy közvetlen körülöttem állnak négyen
és még az operatőr is. Valaki tartja a lámpát, és míg a fejem látszik a vásznon
miközben mondom a monológomat, addig át kell, hogy öltöztessenek. Fantasztikus,
hogy ezt a mi színházunkban meg tudjuk csinálni.
Szereti?
Nagyon szeretem, ez a
legnehezebb munkám és mindig félek már két nappal előtte. Annyira összetett.
Kevés a segítségem. Mi van, ha elfelejtem a szöveget? A végtelenségig izgulós
vagyok.
Találkozás előadásfotó Forrás: Vígszínház, Dömölky Dániel
Milyen
amikor a közönség találkozik az előadással?
Vannak katartikus
előadások, de olyan is volt, hogy az első sorból elment egy házaspár a számomra
legfontosabb, legszebb monológnál. Egyszerűen felálltak és kimentek. Ilyen is
van és ezt is el kell tudnunk fogadni. Az ember azért megzakkan egy pillanatra,
hogy ennyire rosszul játszom, vagy mi van? Nem tudtam behúzni őket?
Az
előadásban Mária tudja, hogy el fog jönni a Fiatalember, várja a találkozást.
Van olyan találkozás amire Ön vár?
Nem gondolok ilyesmire.
Inkább
a jelenben él?
Igen, úgy gondolom,
hogy a jelenben élek. Azért szerencsére történnek olyan találkozások, aminek
megörülök, hogy de jó, hogy ezt az embert megismertem. Én keresem ezeket a
lehetőségeket, hogy minél több embert megismerjek, de hogy kifejezetten egy
személlyel de jó lenne találkozni és attól megkérdezni konkrétan valamit… olyan
nincs.
Mária
egy kis szobában él, az otthona maga választotta fogságában. Ezzel szemben,
Önről a szabadság jut eszembe, és azt gondolom, bárhol otthon lehetne a
nagyvilágban. Az ön sajátja ez a szabadság?
Igen. Úgy érzem, hogy
ez így van. Nagyon jól vagyok teljesen egyszerű környezetben, akár vidéken.
Vannak nagyon jó barátaim, akiknek semmi közük nincsen sem Budapesthez, sem a
színházhoz. Például egy egyszerű zöldség kistermelő akinél szeretek lenni és
szeretem megtanulni azt amit ő tud.
Találkozás előadásfotó Forrás: Vígszínház, Dömölky Dániel
Az
utazás fontos a szabadsághoz, a találkozásokhoz?
Igen, de hát ez nekem
már évek óta beszűkül arra, hogy itt Magyarországon maradok, mert mindig kevés
az időm. Nagyon szeretnék rengeteg helyre elmenni. Nagyon vágyom arra, hogy
egyszer elmenjek mondjuk Moszkvába, ott még nem voltam. És piszkosul vágyom
Oroszország nagyon sok részét megnézni. Most voltunk Leningrádban májusban a Mikve című darbbal,
ami hatalmas boldogság volt. Nagyon sokfelé jártam már, de annál szebbet még
nem láttam. Valahogy nagyon oda húz a szívem, hogy azt nekem látnom kellene.
Ilyen vágyaim vannak és ilyesfajta találkozásokra vágyom, tárgyakkal vagy
műalkotásokkal. Szerencsés vagyok, mert nagyon sokféle emberrel találkozom és
ők tudnak tanítani, vagy emelni engem.
Hisz
a találkozások sorsszerűségben, hogy minden okkal történik?
Igen. Bár olyan mélyen
nem kutatom az okát, hogy ez most miért volt így, sem amikor pozitív dolog
történik, sem amikor tragédia. Szerencsére túl tudok lépni ezeken, azt
gondolom, hogy most ez van, aztán majd lesz valami más.
Általában
színpadon a súlyos női szerepek találják meg, még mondjuk a szinkronban humoros
vidám karaktereket is csinál, mint például a Női szervek Melissa McCarty-ja.
Szeretne színházban is ilyen szerepeket?
Nagyon. Vagy valami jó
zenéset. Mindig kapok nagyon jó szerepeket, de most ezek a veretes darabok
találnak meg. Igazából örülök neki, mert ez nagy kihívás, nagy feladat. Azért
kellenek az ember lelkének vidámabb, könnyebb darabok, egy operett, vagy egy
vígjáték. Remélem, majd ilyen is elér.
Ha
találkozik rendezőkkel ők megkérdezik, hogy mit szeretne csinálni?
Van olyan rendező
kollégám, aki megkérdezi. A Zsótérral azért vannak közös álmaink, terveink.
Ha
találkozna a jótündérrel, mit kívánna magának?
Egészséget.
Börcsök Enikő előadásaira jegyet a lap alján tudtok foglalni!
Vígszínházzal kapcsolatos további cikkeink:
Teszt:
Cover fotó forrása: Vígszínház, Szkárossy Zsuzsa
hirdetés