Tudjátok,
hogy mi a közös a József és a színes szélesvásznú álomkabát, a Spamalot, a
Jézus Krisztus Szupersztár, a Mary Poppins, az Én, József Attila és A
nyomorultak című musicalekben? Az előbb felsorolt nagyszabású előadások
látványos és ötletes jelmezei mind Rományi Nóra munkáját dicsérik. A Madách
Színház rendkívül tehetséges jelmeztervezője a Szerelmes Shakespeare előadás kapcsán
beavatott minket szakmája kulisszatitkaiba.
A
Szerelmes Shakespeare jelmezeihez honnan merítettél ihletet?
Mielőtt
elkezdek dolgozni, a rendezővel átbeszéljük az egész darabot. Elmondja a
koncepcióját, és megnézzük az adott kort, stílust. Ez egy angol reneszánsz
darab, de egy kicsit a mai korhoz is akartunk közelíteni. Nem modernizáltuk,
hanem a mai szem kívánalmaihoz hoztuk közelebb a jelmezeket. A színek és a formák
használatával az erős karakterábrázolásokra helyeztük a hangsúlyt.
Petrik Andrea és Csákányi Eszter Rományi Nóra jelmezeiben
Mi a
különbség a filmes és a színpadi jelmezek között?
A
filmben sokkal egyszerűbb ruhát váltani vagy korhűnek lenni. Viola karaktere az
előadás alatt összesen tizenhatszor öltözik. Amit a filmeknél egy vágással
megoldanak, azt színházi közegben sokkal nehezebb prezentálni, ezért nekünk nagyon
sok praktikus dologra is oda kell figyelnünk.
Beavatnál
minket a jelmezek tervezési folyamatába a gyűjtőmunkától a jelmezes próbáig?
Megrajzolom a terveket, közben folyamatosan egyeztetek a rendezővel, majd következik a „tervelfogadás” nevezetű esemény, ahol a
színház igazgatói, a kivitelezők, a fodrászok, az öltöztetők, tehát mindenki
találkozik vele, akinek ezután további sok munkája lesz még a jelmezekkel. A
költségvetés elkészítése után kezdünk el különböző műhelyekkel tárgyalni.
Lefoglaljuk a varrodákat, cipészeket, fodrászokat, kalaposokat. Az idő
rövidsége miatt sokfelé kellett szétosztani a munkát, így a Szerelmes
Shakespeare jelmezein 15 műhely dolgozott. Az anyagok és díszítő kellékek
megvásárlásánál a legapróbb részletekre is odafigyeltünk, de a jelmezes próbák
közben még rengeteg olyan probléma derülhet ki, amiket meg kell oldani ahhoz,
hogy az előadás flottul menjen.
Tompos Kátya és Nagy Sándor a Szerelmes Shakespeare előadásban
Milyen
szempontokat kellett figyelembe venned, mérlegelned a Szerelmes Shakespeare
jelmezeinek megálmodásakor? Az előadás díszlete például mennyire befolyásoló
tényező?
A díszlet
készítését mindig korábban elkezdik, mivel az egy hosszabb, bonyolultabb és
drágább folyamat. A díszletterv elfogadásánál én is jelen vagyok, egyeztetek a
díszlettervezővel és látom, hogy mi az a színvilág, tér, amiben a jelmezeknek majd
érvényesülniük kell a színpadon. Továbbá arra is odafigyelünk, hogy a főszereplőket
az öltözetükkel is hangsúlyozzuk, hogy kitűnjenek a többiek közül. Nagyon
fontos, hogy minden szereplőre annyi hangsúly kerüljön, amennyi kell.
Milyen
érzés látni, ahogy a jelmezeid életre kelnek a színpadon?
Természetesen
csodálatos érzés. Rengeteget dolgozunk a ruhákon a bemutatóig és én mindig
tudnék rajtuk javítani valamit. Nehéz megtalálni azt a pontot, mikor azt érzem,
hogy most már teljesen készen vannak a jelmezeim.
Ebben a szuper videóban pedig Rományi Nóra azt is elárulja, melyik a kedvenc jelmeze a Szerelmes Shakespeare előadásból.
A Szerelmes Shakespeare előadásra jegyeket a lap alján tudtok foglalni!
hirdetés