Tihanyi Ákos nevével minden bizonnyal már nagyon sokszor találkozott a zenés műfajért rajongó közönség a Madách Színházban. Olyan szuperprodukciók koreográfusa volt, mint a Mamma Mia!, a Nyomorultak, a Mary Poppinsban, a Producerek, a Volt egyszer egy csapat vagy az Én, József Attila.
Most a Shakespeare, ahogy nekünk tetszik című táncfantáziára készül a Madách Színház Táncegyüttesével.
A
Szerelmünk Shakespeare fesztiválon kerül bemutatásra a Shakespeare, ahogy nekünk tetszik című táncfantázia, melynek az
egyik koreográfusa vagy. A te ötleted volt, hogy a tánc is szerepet kapjon a fesztiválprogramban?Nagyon szerencsések vagyunk, hiszen Szirtes Tamás igazi táncrajongó. Tőle jött
a gondolat, hogy csináljunk táncestet.
Shakespeare műveit a táncművészetben megjeleníteni eddig talán csak
Seregi Lászlónak sikerült igazán. Az igazgató úrnak köszönhetően most három
koreográfus is lehetőséget kapott az alkotásra.
Tihanyi Ákos / Fotó: Madách Színház
Mit
lehet elárulni a készülő előadásról?
A táncfantázia egy egész estés előadás, három
részben. Molnár Ferenc a Madách
Színház Táncegyüttesének vezetője, és Velekei
László a Győri Balett elismert koreográfusa készít koreográfiát velem együtt a Madách Színház Táncegyüttesével.
A témát mindenki maga választotta ki. Lászlót a Rómeó és Júlia, Ferit a
Szentivánéji álom ihlette meg.
A
te koreográfiád melyik Shakespeare darabhoz kapcsolódik?
Az én koreográfiámat egy régi szerelem, a Kiss me Kate
ihlette, melyben annak idején én is játszottam a bécsi Volksoperben. Igazi finálé
számot készítek. Nagy Bob Fosse rajongó vagyok, úgyhogy az ikonikus mester
stílusát is megidézzük a produkcióban. Mai koreográfia lesz 12 percben
streetdance és hip-hop elemekkel fűszerezve. Itt gyorsan megemlíteném Csörögi Márk nevét, akivel a streetdance
részeket együtt csináltuk. Nagyon inspiráló vele dolgozni. Izgalmas, ahogy a
koreográfiában a musical táncstílus keveredik a mai street és hip-hop táncstílussal.
Hasonlóan izgalmas és friss koreográfia készül majd a Szerelmes Shakespeare
előadáshoz is.
Tihanyi Ákos a Finálé táncosaival / Fotó: Madách Színház
Akkor
a koreográfia a Kiss me Kate, vagyis a Makrancos Kata musical zenéjére épül?
Igen, de azért rendesen átdolgoztuk. Pontosan tudtam,
hogy mit szeretnék hallani, milyen legyen a zenei szerkezet, a hangszerelés, a vokál. A
Finálé egy olyan dallal kezdődik, amit Lisa Minnellinek írtak az 1980-as
években. Számomra azért különleges ez a szám, mert táncoltam a legendás Fosse the
Show produkcióban, melynek szintén ez volt a nyitószáma. Nálunk Ekanem Bálint énekeli el fantasztikusan a
koreográfia elején és a végén is.
Hol
tartanak a próbák?
A próbák most már a finomításról szólnak. Nagyon
nehéz koreográfiák készülnek, százhúsz százalékban igénybe veszi a táncosokat.
Most már kiderült az is, hogyan bírják fizikailag a három részt egyben
eltáncolni. Mindenkire ugyanakkora feladat hárul a koreográfiámban, mivel nem
készítettem kifejezett szólótáncos részeket. Az volt a célom, hogy a
táncegyüttes minden tagja meg tudja magát mutatni benne.
Tihanyi Ákos és Csonka András a Jézus Krisztus Szupersztár próbáján / Fotó: Madách Színház
Már
a munka legelején mindent látsz magad előtt?
Komplex elképzeléseim vannak. Mindent látok magam
előtt, a díszletet, a jelmezt, a zenét, a fényeket. A színpadkép a megszokott
fekete háttérrel szemben most fehér lesz. Nagyon jó úgy alkotni, hogy a Madách Színház
minden segítséget megad nekünk. A technikusoktól kezdve a táncosokig mindenki a
tőle telhető maximumot nyújtja, hogy a legjobban tudjunk teljesíteni. Kovács
Ivett Alida pedig csodálatos jelmezeket készített a produkciókhoz.
Párhuzamosan
zajlanak a Szerelmes Shakespeare próbái is a Madách Színházban. Nem megerőltető
a táncosoknak egyszerre több készülő darabban is helytállni?
A színház tánckarát praktikusan kettéosztottuk. Így az
egyik csapat a Szerelmes Shakespeare-t próbálja a nagyszínpadon, míg a másik fele
a táncfantáziát a baletteremben.
A
Mamma Mia!-hoz képest, ahol adott volt egy rendezői koncepció, könnyebb vagy
nehezebb az ilyen jellegű munka?
Nehezebb, mert ez egy önálló adaptáció, nem
támaszkodhattunk egy előre megírt vagy kipróbált recepthez. De azért a Mamma
Mia!-ban is van csavar. Ha valamihez hozzányúlunk, az azon kívül, hogy
élvezhető és szakmailag korrekt, jó ha egyedi is.
Mi
lesz az előadással a fesztivál után? Lesz folytatás?
Terveink szerint lesz. Ezért is szeretnénk, ha minél
több szakmabeli látná. Igyekeztünk is sok elismert szaktekintélyt meghívni a
bemutatóra. Számomra nagyon fontos, hogy a szakma lássa, a Madách Színház
Táncegyüttese, nem „csak” arra képes, hogy estéről estére elvigye a hátán a színház
nagyszabású musical előadásait, hanem önálló alkotás
ra is
képes. Sok táncos fesztivál kerül megrendezésre az országban, és én mindent
megteszek azért, hogy minél többre el is jusson ez az előadás.
A Shakespeare, ahogy nekünk tetszik táncfantázia aktuális előadásai:
H.G.
hirdetés