A rendezővel beszélgetett L. Horváth Katalin.
Milyen produkcióra számítsanak a nézők?
A nővérek – Levél Apámhoz! című
előadásban az Egri Katitól hallható
történet egy olyan nőé, aki nem ismerte az édesapját, mert a születése előtt
elhagyta a családot. Egyszer csak úgy dönt, hogy levelet ír az apukájának.
Hosszú évekig írja, de nem tudja neki elküldeni, mert nincs hova. Egri Márti
története egy idillikus családban indul, aztán történik valami, amiből hatalmas
botrány kerekedik. Az ő történetének az a fő motívuma, hogy hogyan lehet
felülkerekedni az önzésen, a szeretet erejével hogyan lehet túlélni mindent.
Egri Márta és Cseh Judit / Fotó: Takács Attila
A két történet nem is kapcsolódik egymáshoz?
Csak
annyiban, hogy a díszlet szinte
ugyanaz. Pelsőczy Réka művészeti vezetővel, Juhász Nóra látványtervezővel és
Szabó Mátéval, a sorozat következő estjének rendezőjével kitaláltunk egy
brand-et: egy olyan mobilis díszletet, amiben sok minden alakítható, de közben
mégis egy és ugyanaz. Az én előadásom két részében nagyon hasonlóak a
díszletek, azért is, mert jelezni akartam, hogy tulajdonképpen bármelyikünk
családjából, ismeretségi köréből előkerülhetnének ilyen izgalmas történetek. Ha
megkérnénk a nagymamáinkat, a szüleinket, hogy meséljenek, akkor elképesztő
dolgok derülnének ki. Az első részben Katit, a másodikban Mártit halljuk, két
különálló történet mondnak el. Olyan, mintha egy este két monodrámát néznél
meg. Csak az köti össze őket, hogy úristen, micsoda emberi sorsok vannak. A
szentendrei Ferenczy Múzeum udvarán lesz a bemutatónk, utána a Mozsár Műhely
lesz a fő bázis, de könnyen utaztatható előadásként remélhetőleg sok helyre
visszük majd.
Alapvetően színész vagy. Rendezőként hogyan esett rád a választás?
Színészként
régóta dolgozom Orlai Tiborral, de az utóbbi időkben rendezési lehetőségeket is
kaptam, amiket nagyon szerettem, és úgy érzem, a kollégák is szerettek velem
dolgozni. Réka és Tibor elolvasott vagy ezer történetet, és Rékának nem
rendezők, hanem színészek jutottak eszébe róluk. Először találták meg a
történetekhez a színészeket, és utána agyaltak közösen, hogy ki rendezzen
egy-egy részt. Így kerültem a produkcióba.
Dolgoztál már az Egri nővérekkel?
Mártival
igen, színészként, de Katival nem, és azon kívül, hogy természetesen láttam
játszani, nem is nagyon ismertem. Érdekes felfedezés, hogy a két testvér
mennyire különböző színész. Nagyon-nagyon mások, miközben hasonlóak is. Imádok
velük dolgozni, igazán kreatív, nagyon inspiráló színészek. Ez az előadás nem a
nagy, világmegváltó rendezői ötletekről szól majd, hanem a két hús-vér
emberről, színészről; az ő vállukon van a teher nagy része.
Cseh Judit / Fotó: Takács Attila
Az egyszeri nézőben felvetődik a kérdés, hogy
mit kell egy monodrámán rendezni.
Egyrészt
adtam egy kis formát a játéknak, hogy ne pusztán az legyen, hogy leül egy ember
és elmeséli a történetét. Önmagában sem lenne unalmas, de apróságokkal emelni
is tudunk rajta. Elhelyezem a színészt egy térben, vagy ötletet adok, hogy
éppen mit csináljon, miközben kiszakad belőle a történet. Ez az egyik dolog. A
másik: színészként tudom, hogy akármit csinál az ember, muszáj lennie egy külső
szemnek, aki rálát arra, amit belülről nem mindig érzünk meg. Mondok egy példát: Kati egy ponton arról
beszél, hogy az anyukáját és őt megkergették, és sírva szaladtak a sárban.
Néztük, néztük, és egyszer csak eszembe jutott, mi lenne, ha ezt az egészet
visszatekintve, már humorral, nevetve mesélné el. Amikor az ember belül van a
dologban, nem biztos, hogy mindent úgy lát, mint aki kívülről rátekint. Ezekben
és főleg a jó ritmus megtalálásában tud segíteni egy rendező.
Nincs benned olyan kísértés, hogy előjátssz a szereplőidnek, megmutasd, hogy te
színészként hogyan csinálnád
Volt
már olyan, hogy elnézést kértem tőlük (nevet),
de jellemzően nincs ilyen. Nem abból
indulok ki, hogy én ezt hogy csinálnám. Valószínűleg tök máshogy, nem jobban
vagy rosszabbul, hanem másképp, mert más alkat vagyok. Az történik, hogy nézem
Mártit, nézem Katit, látom a gondolataikat, látom, hogy ők mit akarnak, és azt
próbálom előmozdítani, erősebbé tenni. Ebben nagyon sokat segített, hogy
színészként éppen most csináltam egy monodrámát, Szécsi Magda Gyöngy című elképesztő történetét. A
Werk Akadémia vizsgadarabja volt, Horkay Barnabás rendezte. Előtte én sem
csináltam még ilyet, ahogy mostanáig Egri Kati sem. Fontos élmény volt a saját
bőrömön tapasztalni, milyen tök egyedül, csupaszon állni a színpadon, és
elérni, hogy a nézőt érdekelje a történeted. Egészen más műfaj, mint amikor
akár csak egy zenész vagy táncos partnered is van.
L. Horváth
Katalin