Te mit láttál? Értékeld itt!
x keresési feltételek törlése
< vissza a cikkekhez
" A tökéletességre törekszünk" - interjú Simon Edittel, a Vámpírok bálja, a Sakk és We Will Rock You musicalek producerével

2017-10-21 16:47:00
Mi a közös a Vámpírok bálja, a Sakk és a készülő We Will Rock You című Queen musicalben? Sőt! Mi a közös ezekben a musicelekben és a legendás Rock Színházas előadásokban?
A minőségen és a teltházas szériákon kívül a megfejtés nem más, mint Simon Edit producer.
Őt kérdeztük múltról, jelenről és a jövőről is.


A neved mellett titulusként megtalálhatjuk a jogászt, a menedzsert és a producert is. A PS Produkció sikereiből ítélve az ezen szakmák mögötti komplex tudást és tapasztalatot jól kamatoztatod. Hogyan követték életedben egymást ezek a feladatok?
Gyerekkorom óta színházat szerettem volna csinálni. Énekeltem, zongoráztam, szavaltam és sokáig kacérkodtam a színészettel, felvételiztem a Színművészetire, de időben láttam, hogy az a pálya nem az én utam. Végül a jogi karra jelentkeztem.           
            

Simon Edit

A jogi egyetem után gyorsan a színházcsinálás útjára léptél. Alapító tagja lettél a Rock Színháznak, ahol sok, ma már kultikussá vált musical előadást vittetek sikerre.
Meghatározó évei voltak a Rock Színházas évek pályámnak. Nagyszerű csapat vett körül. Producere lehettem több olyan világhírű musicalnek, mint a Jézus Krisztus Szupersztár, az Evita, a West Side Story, A Nyomorultak,  a Rent, a Fame vagy a Miss Saigon, Dorian Gray, melyeket mi mutattunk be először Magyarországon, sőt az utóbbi musicalt sikerült Londonba is elvinni.
Sokat jártunk a West Endre előadásokat nézni, ami elsősorban nem szórakozást jelentett, hanem tanulást, tapasztalást, inspirációt. Mindig arra törekedtem, a mi előadásaink is kiemelkedőek legyenek és igényünk volt rá, hogy kövessük a nyugati mintát. Fontos volt számunkra az előadásaink híre, az, hogy beszéljenek róluk, hallassuk a hangunkat. Óriási dolognak tartottuk, hogy külföldi újságírók ültek a bemutatóinkon, és amire a legbüszkébb vagyok, a műfaj legnagyobb szerzői és producerei  - Tim Rice, Andrew Lloyd Webberen, Claude Michel Schönberg, Alain Bouble, Herbert Kretzmer, Stefan Heym,  a legnagyobb producerek egyike, Cameron Mackintosh - is elfogadták a meghívásainkat.


Közben párhuzamosan férjeddel, Póka Balázs operaénekessel létrehoztátok a PS Managementet, aztán véget ért a Rock Színház is.
Ez az első olyan menedzsment volt Magyarországon, ami musicalénekesekkel foglalkozott. Az első musical ügynökség. Több énekest, táncost, rendezőt, díszlettervezőt menedzseltem külföldön, akik közül sokan ma is színházak vezető művészei. A menedzselés azonban nem egy hálás dolog, és nem is éreztem magaménak. Őrületes háttérmunkát végeztem azért, hogy a művészek kint maradjanak, elismerjék őket és jól érezzék magukat. Őrülten hiányzott az alkotás folyamata. Ekkor határoztam el, hogy magánprodukcióban újra színházat szeretnék csinálni és megkértem a Vámpírok bálja játszási jogát.



Bot Gábor, Csaba Zöld, Soma Langer és Egyházi Géza a Vámpírok bálja 10 éves jubileumán - Fotó: Közönség.hu / DSÁ


Innen könnyű volt az út a bemutatóig?
Nagyon hosszú tárgyalások sorozata következett és aztán nagyon sok színházat kerestem meg, míg végül nagy tortúra árán a  Magyar Színház befogadta a produkciót 2006-os tárgyalások után.


Ezzel szemben a musical 10 éve fut töretlen sikerrel. Olyannyira, hogy egyszer az oldalunk olvasóinak feltettük a kérdést,  melyik az az előadás, amit legtöbbször láttak, és a Vámpírok bálja torony magasan vezetett. Több olyan válasz is volt: „ szinte az összes előadáson ott voltam”.
Tényleg fantasztikus, hogy telt házzal megy tíz éve és a musicalek gyöngyszeme lett a Vámpírok bálja. Sokan mondják nekünk, példaértékű az, amit létrehoztunk, és azt hiszem, ez így is van. A közönség imádja, és olyan mértékben lelkesednek a nézők, hogy aki egyszer látta az valószínűleg újra visszatér.


Te hányszor láttad az előadást?
A férjemmel Póka Balázzsal, aki a produkció művészeti vezetője, kötelességünk a minőség megtartása miatt is minden előadáson ott lennünk. Minden este úgy kell játszanunk, mintha premier lenne. A tökéletességre törekszünk, hogy ne legyen egyetlen apró hiba sem.Tudom, tökéletes előadás nincs, de mindig arra kell törekednünk. Hatalmas munka folyik a színpadon és mögötte is iszonyatos munkát végez a műszak. Olyan csapat gyűlt össze, amire nagyon büszke vagyok.



Szigorú vezető vagy?
Nem kell hatalmi szóval elintéznem, ha szeretnék valamit. Nyilván határozott vagyok, és kell, hogy az embernek tartása legyen, de a kollégáim tudják, mit várok el tőlük. Én mindig kérek, és megköszönni sem esik nehezemre. Nem túlzok ha azt mondom, mi egy nagy családként működő csapat vagyunk.


Mi az, amire kifejezetten allergiás vagy a produkciókkal kapcsolatban?
A hangzás. Mert az a legfontosabb. Ha az erősítés rossz, akkor az agyonvágja az előadást. Ezzel szemben vagyok a legkritikusabb. Énekelhet valaki szép hangon, lehet fantasztikus zenekarunk, ha rosszul szólalnak meg, akkor az élmény nem jut el a nézőkhöz. Persze minden másnak is működnie kell, mert a minőség a legfontosabb.


Nem csak a Vámpírok báljánál, hanem a készülő We Will Rock You című Queen musicalnél is nemzetközi team dolgozik az alkotógárdában. Miért van erre szükség?
Jól dolgoztunk a Vámpírok bálja és a Sakk musicalekben Cornelius Baltus rendezővel, és most őt hívtuk meg, remekül ért a musical színészek egy-egy szerepben történő kibontakoztatásához. Autentikusak és hűek szeretnénk lenni a West End-i hagyományokhoz. A magyar alkotók  kiválóak, Kentaur díszlet .és jelmezterveivel elismert művész külföldön is, a koreográfusunk Túri Lajos Péter pedig nemcsak izgalmas koreográfiákat készít, de nagyszerű táncos is, sokan megcsodálhatták már a Vámpírok bálja szólistájaként. A világítástervezőnk Madarász János Madár, hangtervezőnk Szabó Viktor Színes és Fabian Grollier. A dalszövegeket Miklós Tibor magyarította, dramaturgként Farkas Niki dolgozik a produkcióban, a szöveget pedig Várkonyi Zoltán fordította magyarra. Zenei vezető Köteles Géza, zenei rendező Madarász Gábor Madi. Az előadás non replika jogát mi kaptuk meg először a világon és nagy eredménye tárgyalásainknak, hogy magyarul adhatjuk elő a világhírű musicalt, melyet már 17 országban játszottak. Elsőként megkapni a teljes változtatás jogát, elismerés nekünk, nagyon boldogok vagyunk.



Simon Edit a We Will Rock You szereplőivel. - Fotó:Közönség.hu/ DSÁ


Ha lenne egy producer iskola, ahol te lennél az osztályfőnök, mi az a szó vagy mondat, amit először felírnál a táblára a tanulóknak?
Empátia.   
hirdetés
hirdetés
Ajánló
Dennis Martin: Die Päpstin A pápanő
József Attila Színház
Dorian Gray
Spirit Színház
István, a király
Budapesti Operettszínház
Káosz
Karinthy Színház
Teszt ajánló
NEKED AJÁNLJUK

Ők voltak a legnépszerűbb színészek és alkotók novemberben

- a közönség véleménye szerint

A Spirit Színház művészeti titkárt keres

Nyolc művésszel bővült idén a Halhatatlanok Társulata

NAGY MUSICAL TESZT

Mennyi Shakespeare idézetet ismersz fel? - TESZT

Mondd el a véleményed!
Belépés

Lépj be és mondd el a véleményed a cikkről!

Szavazáshoz jelentkezz be!

Facebook belépés

vagy

Elfelejtett jelszó
x keresési feltételek törlése
< vissza a cikkekhez