Gyerekkorom
óta színházat szerettem volna csinálni. Énekeltem, zongoráztam, szavaltam és
sokáig kacérkodtam a színészettel, felvételiztem a Színművészetire, de időben láttam,
hogy az a pálya nem az én utam. Végül a jogi karra jelentkeztem.
Simon Edit
A jogi egyetem után gyorsan a
színházcsinálás útjára léptél. Alapító tagja lettél a Rock Színháznak, ahol
sok, ma már kultikussá vált musical előadást vittetek sikerre.
Meghatározó
évei voltak a Rock Színházas évek pályámnak. Nagyszerű csapat vett körül. Producere
lehettem több olyan világhírű musicalnek, mint a Jézus Krisztus Szupersztár, az
Evita, a West Side Story, A Nyomorultak, a Rent, a Fame vagy a Miss Saigon, Dorian
Gray, melyeket mi mutattunk be először Magyarországon, sőt az utóbbi musicalt
sikerült Londonba is elvinni.
Sokat
jártunk a West Endre előadásokat nézni, ami elsősorban nem szórakozást
jelentett, hanem tanulást, tapasztalást, inspirációt. Mindig arra törekedtem, a
mi előadásaink is kiemelkedőek legyenek és igényünk volt rá, hogy kövessük a
nyugati mintát.
Fontos
volt számunkra az előadásaink híre, az, hogy beszéljenek róluk, hallassuk a hangunkat.
Óriási dolognak tartottuk, hogy külföldi újságírók ültek a bemutatóinkon, és amire
a legbüszkébb vagyok, a műfaj legnagyobb szerzői és producerei - Tim Rice, Andrew Lloyd Webberen, Claude Michel Schönberg, Alain
Bouble, Herbert Kretzmer, Stefan Heym, a
legnagyobb producerek egyike, Cameron Mackintosh - is elfogadták a meghívásainkat.
Közben párhuzamosan férjeddel, Póka
Balázs operaénekessel létrehoztátok a PS Managementet, aztán véget ért a Rock
Színház is.
Ez
az első olyan menedzsment volt Magyarországon, ami musicalénekesekkel
foglalkozott. Az első musical ügynökség. Több énekest, táncost, rendezőt,
díszlettervezőt menedzseltem külföldön, akik közül sokan ma is színházak
vezető művészei. A menedzselés azonban nem egy hálás dolog, és nem is éreztem
magaménak. Őrületes háttérmunkát végeztem azért, hogy a művészek kint
maradjanak, elismerjék őket és jól érezzék magukat. Őrülten hiányzott az
alkotás folyamata. Ekkor határoztam el, hogy magánprodukcióban újra színházat szeretnék
csinálni és megkértem a Vámpírok bálja játszási jogát.
Bot Gábor, Csaba Zöld, Soma Langer és Egyházi Géza a Vámpírok bálja 10 éves jubileumán - Fotó: Közönség.hu / DSÁ
Innen könnyű volt az út a bemutatóig?
Nagyon
hosszú tárgyalások sorozata következett és aztán nagyon sok színházat kerestem
meg, míg végül nagy tortúra árán a Magyar Színház befogadta a produkciót 2006-os
tárgyalások után.
Ezzel szemben a musical 10 éve fut
töretlen sikerrel. Olyannyira, hogy egyszer az oldalunk olvasóinak feltettük a
kérdést, melyik az az előadás, amit
legtöbbször láttak, és a Vámpírok bálja torony magasan vezetett. Több olyan
válasz is volt: „ szinte az összes előadáson ott voltam”.
Tényleg
fantasztikus, hogy telt házzal megy tíz éve és a musicalek gyöngyszeme lett a
Vámpírok bálja. Sokan mondják nekünk, példaértékű az, amit létrehoztunk, és azt
hiszem, ez így is van. A közönség imádja, és olyan mértékben lelkesednek a
nézők, hogy aki egyszer látta az valószínűleg újra visszatér.
Te hányszor láttad az előadást?
A
férjemmel Póka Balázzsal, aki a produkció művészeti vezetője, kötelességünk a
minőség megtartása miatt is minden előadáson ott lennünk. Minden este úgy kell
játszanunk, mintha premier lenne. A tökéletességre törekszünk, hogy ne legyen egyetlen
apró hiba sem.Tudom, tökéletes előadás nincs, de mindig arra kell törekednünk.
Hatalmas munka folyik a színpadon és mögötte is iszonyatos munkát végez a
műszak. Olyan csapat gyűlt össze, amire nagyon büszke vagyok.
Szigorú vezető vagy?
Nem
kell hatalmi szóval elintéznem, ha szeretnék valamit. Nyilván határozott
vagyok, és kell, hogy az embernek tartása legyen, de a kollégáim tudják, mit várok
el tőlük. Én mindig kérek, és megköszönni sem esik nehezemre. Nem túlzok ha azt mondom, mi egy nagy családként
működő csapat vagyunk.
Mi az, amire kifejezetten allergiás vagy
a produkciókkal kapcsolatban?
A
hangzás. Mert az a legfontosabb. Ha az erősítés rossz, akkor az agyonvágja az
előadást. Ezzel szemben vagyok a legkritikusabb. Énekelhet valaki szép
hangon, lehet fantasztikus zenekarunk, ha rosszul szólalnak meg, akkor az élmény
nem jut el a nézőkhöz. Persze minden másnak is működnie kell, mert a minőség a
legfontosabb.
Nem csak a Vámpírok báljánál, hanem a
készülő We Will Rock You című Queen
musicalnél is nemzetközi team dolgozik az alkotógárdában. Miért van erre
szükség?
Jól
dolgoztunk a Vámpírok bálja és a Sakk musicalekben Cornelius Baltus rendezővel, és most
őt hívtuk meg, remekül ért a musical színészek egy-egy szerepben történő
kibontakoztatásához. Autentikusak és hűek szeretnénk lenni a West End-i
hagyományokhoz. A magyar alkotók kiválóak,
Kentaur díszlet .és jelmezterveivel elismert művész külföldön is, a
koreográfusunk Túri Lajos Péter pedig nemcsak izgalmas koreográfiákat készít,
de nagyszerű táncos is, sokan megcsodálhatták már a Vámpírok bálja
szólistájaként. A világítástervezőnk Madarász János Madár, hangtervezőnk Szabó
Viktor Színes és Fabian Grollier.
A
dalszövegeket Miklós Tibor magyarította, dramaturgként Farkas Niki dolgozik a produkcióban, a szöveget pedig
Várkonyi Zoltán fordította magyarra. Zenei vezető Köteles Géza, zenei rendező
Madarász Gábor Madi.
Az
előadás non replika jogát mi kaptuk meg először a világon és nagy eredménye
tárgyalásainknak, hogy magyarul adhatjuk elő a világhírű musicalt, melyet már 17
országban játszottak. Elsőként megkapni a teljes változtatás jogát, elismerés
nekünk, nagyon boldogok vagyunk.
Simon Edit a We Will Rock You szereplőivel. - Fotó:Közönség.hu/ DSÁ
Ha lenne egy producer iskola, ahol te
lennél az osztályfőnök, mi az a szó vagy mondat, amit először felírnál a táblára
a tanulóknak?
Empátia.