Orlai Tibort a monodrámákhoz fűződő
kapcsolatáról, legújabb bemutatójáról, a TITÁNium Színházi Projekt és a STAFÉTA
Pályázat tanulságairól faggatta Dorogman Hédi.
Miért tartod fontosnak, hogy időről időre monodrámákat állíts
színpadra?
A monodráma nehéz műfaj, hiszen egyedül van a színész a színpadon,
nincs semmilyen kapaszkodója, csak a szövegre és a saját színészi erejére
támaszkodhat. Mégis sok színész számára remek lehetőséget nyújthat, amikor
elérkezik az önkifejezésnek, az elmélyülésnek egy lényegi szintjére.
Rengeteg mindent mondhat el általa magáról, és arról, mit gondol a világról,
miben hisz igazán. Lényegesnek tartom, hogy mindig nagy formátumú színészek
nyúljanak monodrámákhoz, és persze az sem mindegy, az életük melyik szakaszában
teszik ezt.
Milyen szempontok alapján választottad ki azokat a monodrámákat,
amelyek jelenleg is láthatóak a Jurányiban?
Minket a társadalmi kérdések, az igaz emberi sorsok
izgatnak, az a fajta sokszínűség, amit egy monodrámában meg lehet mutatni.
Persze benne van a folyamatban a tudatos gondolkodás, és sokszor közrejátszik a
szerencse is egy-egy darabválasztásnál.
Az Egy őrült naplója és a Leszámolás
velem a jól átgondolt repertoárépítés részeként került műsorra, míg A
csemegepultos naplóját Lőkös Ildikó dramaturg ajánlására olvastam
el, az Egyasszonnyal pedig a darab rendezője, Paczolay Béla keresett
meg, miután elolvasta a regényt. Lényeges, hogy ezek az előadások egyfajta
arculatot képezzenek, és tudjuk, mit akarunk általuk kommunikálni, illetve
miért gondoltuk, hogy közéleti értelemben fontosak lehetnek. Ezek a monodrámák
a kisemberekről, a hatalomnak kiszolgáltatott személyek sorsáról szólnak.
Fontos, hogy a színház beszéljen akár a másság bármilyen formájáról, akár a
családon belül erőszak kérdéséről, mert egyiket sem szabad a szőnyeg alá
söpörni. Idén útjára indítottunk egy sorozatot a Mozsár Műhelyben, az Élet.történetek.hu-t,
ami többségében szintén monodrámákból áll. Köztünk élő átlagemberek igaz
történeteit, döbbenetes, megható, szélsőséges, sokrétű sorsát beszélik el ezek
az előadások. ,,A hétköznapiban a különlegességet, az extrémben a hétköznapit
keresem” vallja ezekről Lengyel Nagy Anna, az estek szerzője. Eddig
két részt mutattunk be, a következő bemutatót pedig december 8-án tartjuk. A
mi Józsink és az Erzsike című epizódokban Epres Attilát és Lázár
Katit láthatja a közönség, akiket Pelsőczy Réka és Keresztes Tamás rendeznek.
Az Élet.történetek.hu-ban elhangzó történetek Lengyel Nagy Anna közel
negyven éves gyűjtéséből származnak, aki azért keresett meg engem, mert tudta,
hogy szeretünk monodrámákat színpadra állítani.

Orlai Tibor / Fotó: Szokodi Bea
Mi alapján választasz helyszínt egy monodrámának?
A monodrámák tekintetében az Orlai Produkció legfontosabb partnere
a Jurányi Ház, ez a fő bázisunk. Hosszú évek óta jól dolgozunk együtt, és két
újabb produkció előkészítésén is munkálkodunk, amiket vagy még az idei vagy a
következő évadban mutatunk be. A zsidó kutya Szikszai Rémusz
tolmácsolásában szólal majd meg, míg Ingmar Bergmantól A sikoly Rudolf
Péterében. Persze a Jurányi Háznak is véges a kapacitása. Az Élet.történetek.hu
sorozatban szereplő anyagok sokkal inkább urbánus, polgári miliőt és helyszínt
igényeltek, ezért a Mozsár Műhely optimális választásnak tűnt számunkra. Bár a
közönség tart egy kicsit a monodrámáktól, de az Egyasszony és A
csemegepultos naplója sikere bizonyítja, – az egyik a 140. előadásnál tart,
a másik pedig nagyon közel van a századikhoz, – hogy a monodrámáknak igenis van
közönsége, ha olyan dolgokról beszélnek, amikre a közönség is kíváncsi, illetve
ha kiemelkedő színészek szólaltatják meg azokat.
A STAFÉTA Pályázat és a TITÁNium Színházi Projekt pályázataival
évek óta foglalkozol konzulensként, kurátorként. Mi az összbenyomásod a pályaművekkel
kapcsolatban?
A
pályázatok minősége, megfogalmazása rengeteget javult a kezdetek óta.
Gyakorlatilag az első időszakban ezek nem voltak pályázatnak nevezhetőek. Úgy
gondolom, általában azok a pályázók nyertek, akiket többen is a legjobbnak
tartottunk a döntéshozói testületből. Ennek ellenére előfordult, hogy a
végeredmény csalódást okozott nekünk egy-egy előadás esetében, de a többség
szerencsére megfelelt az előzetes várakozásoknak, és ez a legfontosabb. Minden
alkotóval előfordul, a legnagyobb alkotókkal, a legismertebb rendezőkkel, a
legnagyobb színészekkel is, hogy időnként hibáznak, és nem túl sikeres
produkciókat hoznak létre. Pályakezdő fiatalok esetében ezt még inkább meg kell
bocsátanunk.
Köztudomású
rólunk, mennyire fontosnak tartjuk a független szférát, annak működését, és azt
a fajta színházi progressziót, amit az ezen a területen dolgozók jelentenek ma
Magyarországon. A színháznak folyamatosan meg kell újulnia, vonzónak kell
lennie a ma fiataljai számára ugyanúgy, ahogyan az idősebb korosztály számára
is. A jövőt, a jövő színházi nemzedékét a fiatalok jelentik. Úgy gondolom, ezt
csak azzal a progresszív színházi működéssel lehet megteremteni, ami a STAFÉTA
és a TITÁNium pályázatokban megjelenik. A TITÁNium kapcsán szárnypróbálgató,
abszolút kezdő művészekkel találkozhatunk, akiket érdemes felkarolni, mert
közülük többen mára már a STAFÉTÁn indulnak rendszeresen, vagy éppen a Szkéné
Színházzal, a Miskolci Nemzeti Színházzal működnek együtt – gondolok itt a k2
Színházra, Hegymegi Mátéra. Kötelességünk támogatni ezeket a fiatalokat a saját
lehetőségeinkhez mérten, szellemi értelemben, a tapasztalataink átadása révén
is, de legalább ennyire fontos, hogy anyagilag is segítsük őket.
Melyik monodrámát miért ajánlanád azoknak a nézőknek, akik még nem
látták ezeket az előadásokat?
Az Egy őrült naplójával kapcsán úgy érzem, a színházi
alkotópályáján, legyen az producer, színész, rendező, ilyen rendkívüli előadás
20-30 évente egyszer adatik meg. Ez egy csodálatos csillagzat alatt született
produkció, amely egy rendkívül nagyformátumú színész-rendező páros – Keresztes
Tamás és Bodó Viktor – munkájának az eredménye, egy fantasztikus alapanyagból.
Ráadásul nem csupán itthon aratunk vele sikert, hanem nemzetközi fesztiválokon
is, és egyre több országba jutunk el vele, ami egy ennyire szövegcentrikus
monodráma esetében nagyon nagy szó. A csemegepultos naplója fantasztikus,
virtuóz színészi alakítás Ötvös Andrástól, amely úgy monodráma, hogy András
közben kb. 20-30 különböző karaktert személyesít meg a színpadon, és el is
feledkezünk arról, hogy egyetlen egy embert látunk. Az Egyasszony egy
igen drámai anyag arról, mit jelent a kitartás, a hit, hogyan lehet legyőzni a
nehézségeket, és emelt fővel tovább lépni. E mellett megdöbbentő életigenlés és
életszeretet árad ebből az előadásból, amelyet Tenki Réka elementáris erővel
szólaltat meg. Rendkívüli alakítás, nem véletlen, hogy az előző évadban
elnyerte A legjobb női főszereplő díját a Színikritikusoktól. Fontos
megemlíteni, hogy az Egyasszony és A csemegepultos naplója kortárs írók
alkotása, és mindkettő igaz történetet dolgoz fel. Az étkezés
ártalmasságáról egy rendkívüli monológ Mészáros Máté előadásában a
magányról, a magánytól való félelemről és arról, hogyan menekülünk a saját
problémáink elől, hogyan menekülünk bele különféle helyzetekbe, legyen az
evési, ivási kényszer vagy éppen droghasználat. Miközben rendkívül
szórakoztató, időnként mégis nagyon erősen csap arcul minket. A Leszámolás
velem Nagy Dániel Viktor alakításában számomra az egyik legfontosabb
monodráma, amit az előző évadban létrehoztunk. Egyrészt mert olyan kérdéseket
feszeget, mint a családon belüli erőszak, ami több előadásunkban is
visszaköszön, vagy az identitáskeresés, a l’art pour l’art idegengyűlölet és a homofóbia,
amik mind megjelennek az előadásban.

Ma Magyarországon, amikor egy
egymásra oda nem figyelő világban élünk, fontos, hogy ezt minél többen lássák,
hogy a tévhiteket, a populista propagandában szereplő fals információkat a
színház eszközeivel próbáljuk meg megváltoztatni.
Véleményed
szerint mennyit változott az utóbbi bő egy évtizedben a hazai közönség ízlése?
Általában elmondható a közönségigényről, hogy egyre jobban
érződik, a színházban szórakozni szeretnek az emberek, vagyis nem feltétlenül
ugyanazokkal a problémákkal akarnak szembesülni esténként, amikkel az életük
minden percében találkoznak. Látni a színházak műsorpolitikáján, hogy
érvényesül ez a fajta tendencia, mindenki igyekszik több szórakoztató előadást,
vígjátékot műsorra tűzni. Azonban van egy jelentős közönségréteg, akik igenis
kíváncsiak a mély gondolatokat tartalmazó előadásokra is. A színházak és a
színházi alkotók arra törekszenek, hogy hangsúlyt fektessenek a közönség
nevelésére. Úgyis jól érezhetem magamat, ha az előadás után elviszek magammal
valamit, amin gondolkodhatok. A mi feladatunk, hogy a szórakozni vágyó
nézőközönséget is fontos üzenetekkel szembesítsük.
Milyennek látod a magánszínházak, az Orlai Produkciós Iroda
jelenlegi helyzetét?
Az Orlai Produkciós Iroda kifejezetten magánszínházként működik.
Természetesen ez hátrányokkal is együtt jár. Akkor tudunk új előadásokat
létrehozni, ha a korábbi előadások jegybevételeiből ezt kitermeljük. Nincsenek
állami forrásaink, pénzügyi szponzoraink, pályázatokon pedig nem indulunk.
Ezért olyan fontos, hogy minőségi anyagok szülessenek, amelyekre a közönség
kíváncsi, és jegyet is vesz rájuk. A magánszínház egyik nagy előnye, hogy
valóban független lehet, és bevallom, ez az, amit soha nem adnék fel.
Dorogman Hédi
Az Orlai Produkció előadásaira a Jurányi Inkubátorházba jegyeket a lap alján tudtok vásárolni!
hirdetés