Január
végén újabb bemutatót tartanak a Jurányiban, ahol a Gólyakalifát állítja színpadra Papp Endre főszereplésével Barcsai
Bálint és Tárnoki Márk. A monodráma egyik rendezőjével, Barcsai Bálinttal beszélgettünk
Babits regényének aktualitásáról, a független szféra és a TITÁNium pályázat
adta lehetőségekről.
Hogyan
lesz két rendezője egy monodrámának?
Endre (Papp Endre – a szerk.) eredetileg klasszikus rendező-dramaturg
párosban gondolkodott, de akiket felkért, idő hiányában nem tudták vállalni a
feladatot. Amikor ezt elmesélte nekem, felajánlottam neki, hogy szívesen
dolgoznék vele. Mivel tudta, hogy a FAQ-ban régóta együtt dolgozunk Márkkal (Tárnoki Márk – a szerk.), ezért végül
kettőnket kért fel, mert kétféle tudást akart egyesíteni, mivel én filmrendező
szakot végeztem, Márk pedig zenés színházrendező szakra jár a Színművészetin.
Endre minél többféle inputot akart, ezért döntött úgy, hogy csináljuk meg
hárman a Gólyakalifát.
Mennyiben
jelent számotokra nehézséget, hogy ketten instruáltok egyetlen színészt?
Szerencsére Márkkal eléggé
egymásra tudunk hangolódni. Valószínűleg ez egy lehetetlen forma lenne, ha nem
éreznénk eléggé, mit is szeretne a másik. Van valamiféle közös ízlésünk, ami
lehet, hogy különbözik attól az ízléstől, amit külön-külön képviselünk, de
mégis van valami, ami mentén együtt tudunk haladni, és a gondolataink is jól
kiegészítik egymást. Azt, hogy Endre hogyan fogadja be, hogy kétoldalról kap
információkat, azt tőle kellene megkérdezni.
Barcsai Bálint / Fotó: Gulyás Dóra
Van
köztetek valamiféle munkamegosztás? Te felelsz a vizuális koncepcióért, Márk
pedig a színpadi megoldásokért?
Nincs ilyen megállapodás köztünk,
mind a ketten hozzászólunk mindenhez. Ráadásul ebben a projektben én voltam az
író is. Már korábban is ott motoszkált a fejünkben, hogy írhatnám én, mivel
forgatókönyvíró szakra is jártam. Attól függetlenül, hogy én adaptáltam a regényt,
a dramaturgiai kérdésekbe Márk is ugyanúgy beleszól, és mindketten kivesszük a
részünket a rendezésből. Direkt nem osztottunk fel semmilyen munkát magunk
között.
Úgy
gondoljátok, van létjogosultsága, ma is érvényes üzenete A gólyakalifának?
Miután elolvastuk a regényt, arra
jutottunk Márkkal, hogy meg kell szabadítsuk a századelős hangulattól, a
századfordulós, babitsi nyelvezettől. Amiről szól, az nagyon friss és modern,
meg is lepett, hogy Babits egy ilyen témával foglalkozott száz évvel ezelőtt.
Kitalált egy furcsa történetet, ami a mese, a
sci-fi és a lélektani dráma keveréke. Érdekes, hogy ennyire modern a
téma, miközben a kifejezések, a tárgyi és társadalmi környezet pedig annyira
régi és idejétmúlt. Mivel Babits a saját jelenébe, és nem a saját magához mért
száz évvel korábbi környezetbe helyezte a történetet, ezért mi is a jelenbe tettük
át a cselekményt, hogy olyan friss lehessen, mint amilyen az ő idejében
lehetett. Többek között Freudról is ír a regényben, aki kortársa volt, pedig
akkoriban még alig-alig ismerték a nevét. Teljesen releváns és érvényes ma is A gólyakalifa, hiszen egyrészről a
társadalmi megosztottságról szól, másfelől
pedig arról, hogy van-e különbség álom és valóság között, valóság-e az álom.
Maga a történet formailag ugyan egy meséhez hasonlítható – van egy jómódú srác,
aki elalszik, és aztán egy szegény fiúként ébred fel, a végén pedig teljesen
megzakkan ettől, – de amiről szól, az egyáltalán nem mese. Gyakorlatilag
ugyanannyira megosztott a társadalom 2018-ban, mint anno Babits idejében.

A Gúlykalifa plakátja / Készítette: Nagy Gergő
Azért
döntöttetek a digitális, képi megoldások mellett, hogy modernebbé tegyétek az
előadás?
A könyv keretét a főszereplő
naplója adja. Veszélyben érzi magát, ezért mindent lenaplóz, hogy fennmaradjon
az utókornak, ha esetleg nem élné túl az éjszakát. Elgondolkodtunk azon, mi
helyettesíthetné napjainkban a naplót. Ma már valószínűleg senki sem papírra
írná ceruzával az életét, hanem felmondaná diktafonra, vagy videónaplót
csinálna. Így született meg ez az ötlet, ami formailag is érdekes lehet, és
tartalmilag is jól rímel a száz év különbségre.
A
FAQ-val közösségi színházat, tantermi előadásokat csináltok évek óta, ami
bizonyos mértékben meghatározza a közönségetek átlagéletkorát. A Gólyakalifával egy szélesebb
közönségréteget szólítotok meg?
Arra figyelünk, hogy az
előadásainkban mindig magunkról beszéljünk valamilyen módon, és ez behatárolja
az adott korosztályt, amit felölelünk. Mivel nincsenek köztünk ötven- vagy
hetvenévesek, ezért a közönségünk is a fiatalabb korosztályból, a 18 és 35 év
közöttiekből kerül ki. Szerencsére már szélesedik a nézői bázisunk, és nem is
lenne jó, ha megragadnánk egy bizonyos korosztálynál. Kíváncsi vagyok arra,
hogy aki egy klasszikus Babits-adaptációra számít, vagy olvasta az eredeti
regényt, mit szól majd az előadásunkhoz, mit ért meg belőle? Vagy csak annyi marad
meg neki, hogy megint aktualizáltak egy regényt, ami pedig úgy volt jó, ahogy
volt. Amiatt, hogy az előadás alapja egy Babits mű, felkeltheti a különböző
korú nézők érdeklődését. Azt remélem, hogy pozitív meglepetéssel szolgál majd
azoknak is, akik Babits miatt nézik meg ezt a Gólyakalifát.
Mennyiben
segítette a munkátokat a TITÁNium pályázat?
Nagyban segítette az előkészítési
munkálatokat, nem kellett a szervezéssel, menedzseléssel, a csapat
megszervezésével foglalkoznunk. Szinte tényleg csak a rendezésre kellett
koncentrálnunk. Nem mondom, hogy nem érdekes a többi terület, hiszen miért ne
lehetne érdekes például a közönségszervezés,
ha lehet kreatívan csinálni, csak sok energiát visz el. Nem beszélve arról,
hogy bizonyos dolgokat azért nem tudnánk megcsinálni, mert nem értünk hozzájuk,
nincs benne gyakorlatunk. Bár a TITÁNium mentorprogramnak köszönhetően beleláthattunk
ezekbe a folyamatokba, de mégis adott egyfajta kényelmet és biztonságérzetet ez
a fajta pályázati háttér azzal kapcsolatban, hogy az előadás el fog készülni.
Kialakult egy olyan csapat, ami segíti az előadás elkészültét és ennek a
hátterét a TITÁNium biztosította.
Milyennek
látod a független szféra lehetőségeit, jelenlegi helyzetét? Mennyit változott
az utóbbi években, mióta a részesei vagytok?
Öt-hat éve, amióta létezik a FAQ,
lényegében nem változott a helyzet. Mi is lassú fejlődésben vagyunk, most lesz
közhasznú az egyesületünk, és innentől már önállóan is pályázathatunk, amiben
eddig a Manna segített nekünk. Nem tartunk még ott, hogy az öt társulati tagunk
számára ez jelentse a biztos megélhetést. Egy kezemen meg tudom számolni, hány
olyan független színház van ma, ami el tudja tartani a színészeit, és nem kell
mellette nyolc másik dolgot csinálniuk – sorozatszerepeket, szinkront,
különböző reklámokat vállalniuk. Nincs annyi pénz a független színházban, hogy
csak a társulatomból, a valódi passziómból élhessek. Mi is küzdünk azzal, hogy
kevés a pénz, de ebből a kevés pénzből legalább olyan előadásokat hozunk létre,
amiket tényleg szeretnénk megvalósítani.
Dorogman Hédi
A Gólyakalifa legközelebb február 19-én, valamint március 5-én 19:00-kor lesz látható a Jurányiban.
Jegyekért klikk a lap alján!
hirdetés