A
Nobel-díjas Marie Curie életét viszi színre Gyöngy Zsuzsa szereplésével Kovács
Dániel Ambrus rendező a Jurányiban február 17-én. A Radioaktív c. monodráma a neves fizikus és kémikus emberi oldalát
ismerteti meg velünk. Marie Curie-ről, erről a titokzatos asszonyról
beszélgettünk az alkotókkal Dorogman Hédi.
A
150 éves évforduló adta az ötletet, hogy monodrámaként színre vidd Marie Curie
életét?
Gyöngy
Zsuzsa: Teljesen véletlenül bukkantam rá. Az évfordulója kapcsán sok
helyen írtak róla, ahogyan ez ilyenkor szokás. Amikor szembe jött velem Marie
Curie alakja, akkor kezdett el igazán foglalkoztatni, újra és újra felbukkant a
gondolataimban, és úgy éreztem, sokkal izgalmasabb annál, mint hogy csak úgy
elmenjek mellette.
Mi
vonzott ennyire Marie Curie személyében?
Gy.
Zs.: Először a tudományos munkássága fogott meg, annak néztem
alaposabban utána. Aztán ahogy elkezdtük beleásni magunkat ennek a nőnek az
életébe, úgy vált számunkra is egyre izgalmasabbá az emberi oldala. Azt
mindenki tudja róla, mit tett le a tudomány asztalára, vagyis ha meghalljuk a
nevét, egy-két szó biztosan eszünkbe jut vele kapcsolatban, mint például a
radioaktivitás vagy a Nobel-díj, amik valóban nagyon fontosak, és vitathatatlan
az az egyedülálló teljesítmény, amit véghezvitt. Mindezek mellett van egy
bonyolult és nehezen megfogható személyiség, akiről érdemes megtudnunk azt is,
hogyan élt, hogyan gondolkodott, miért küzdött, milyen körülmények között kellett
nőnek maradnia, tudósnak lennie, és milyen áron őrizte meg a tartását.
Gyöngy Zsuzsi / Fotó: Gulyás Dóra
Te
magad milyen viszonyt ápolsz a természettudományokkal?
Gy.
Zs.: Szerettem a kémiát, az órákat, jó emlékeim vannak róla. A
gimnáziumi éveim alatt időnként eljátszottam a gondolattal, mi szerint szívesen
foglalkoznék ezzel a területtel komolyabban is, de ez csupán egy fellángolás
volt a részemről. A Radioaktív
kapcsán is ez az érzés jöhetett elő bennem, szerettem volna valamilyen módon
összekötni a színházat, a kultúrát, a művészeteket és a természettudományokat.
A kérdés az, lehetséges-e valamiféle kapcsolatot kialakítani közöttük, hogy
közelebb kerülhessen ez a két terület egymáshoz, hiszen mindkettő nagyon
elemző, ugyanakkor intuitív, absztrakt és összetett. Kíváncsi voltam arra, hogy
egy olyan nőalak segítségével, mint amilyen Marie Curie is volt, közelebb
hozható-e a színházhoz ez a téma.
Ezek
szerint ebben a monodrámában leginkább Marie Curie emberi oldalát domborítjátok
ki
Gy.
Zs.: Ez a célunk, mivel színházi szempontból ez lenne izgalmas. Nem
akarunk egyetemi előadást tartani. Igyekszünk olyan módon belecsempészni az
előadásba a fizikával, kémiával kapcsolatos elemeket, melyekkel felkelthetjük a
néző érdeklődését, amire rácsodálkozhat. A XX. század elején robbanásszerű
változás indult el a világban, de úgy gondolom, ebben a történetben az igazán
lényeges maga a nő és az ő története.
Kovács
Dániel Ambrus:
Igazából a kettőnek a viszonya az, ami annyira
érdekes – hogyan volt képes valaki arra, hogy egy komoly tudományos életművet
összehozzon, miközben nőként akkoriban ez szinte lehetetlen volt. Független,
szabad ember volt, aki sajátos, mai szemmel magasztosnak tűnő elvek szerint
élte az életét, és nem érdekelte, hogy ezzel milyen szokásokat, konvenciókat
hág át. Így aztán a korabeli sajtó hol az egekbe emelte, hol megforgatta a
hátában a kést.
Miért
döntöttek a monodráma műfaja mellett?
Gy.
Zs.: Én hoztam meg ezt a döntést. Rengeteg alkalommal próbáltak meg
lebeszélni róla, de valami miatt mindig is úgy gondolkodtam erről az
előadásról, hogy Marie Curie egy olyan alkotónő, aki köré nem feltétlenül
szükséges más figurákat is felsorakoztatni ahhoz, hogy megmutatkozhasson a
személyisége. Közel sem biztos, hogy többet tesz hozzá, ha különböző
karaktereket látunk körülötte a színpadon. Persze lehetne így is csinálni,
hiszen mindent lehet. Nyilván ettől is válik nehézzé a feladat, mert egy
alapvetően zárkózott karakterű emberről beszélünk, akit emiatt nehéz egymagában
megszólaltatni. Ennek ellenére így képzeltem el ezt a darabot, és ezt vázoltam
fel Daninak is (Kovács Dániel, a rendező
– a szerk.).
Kovács Dániel Ambrus / Fotó: Gulyás Dóra
Mi
miatt ajánljátok a nézőknek a Radioaktívot?
Gy.
Zs.: Marie Curie miatt érdemes megnézni az előadást, akiről ugyan
mindannyian hallottunk már, de annál az egy-két mondatnál, amit tudunk róla,
annál sokkal jelentősebb, izgalmasabb személyiség volt. Miközben emberfeletti
erővel próbált maradandót alkotni, ő is csak egy hétköznapi ember volt, a maga
gondjaival, problémáival, amik számunkra is ismerősek.
K.
D. A.: Ami engem különösen érdekel ebben a történetben az az, hogy
milyen ellentmondások voltak ennek az embernek a működésében. Próbálunk az
általános képnél, (ha egyáltalán él még manapság ilyesmi az emberekben Madame
Curie-ről) – a tudomány szent asszonyáról, a szent özvegyről, ahogyan a férje
halála után nevezték őt, – egy fokkal bonyolultabb, ellentmondásosabb képet
mutatni. Hihetetlen koponya volt és óriási akaraterővel, hatalmas áldozatok
árán lett azzá, aki. Rengeteg rokonszenves vonással bírt – egyrészről gyöngéd
és törékeny volt, másrészről a személyiségének volt egy szinte már
autisztikusan hűvös, távolságtartó, merev része is, ami nyilvánvalóan
hozzájárult ahhoz, hogy elérje azokat a tudományos sikereket, amiket a magáénak
tudhatott. Különös, hogyan keveredett a szakmájában és a magánéletében ez a
kétféleség, ahogyan az is, hogyan kavarodott össze a szakmája a magánéletével,
mert egyik sem létezett számára a másik nélkül. A gyerekeit algebrapéldákkal
szórakoztatta, később pedig egyiküket meg is tette tudományos örökösévé. A
férjével tudott igazán jól együttműködni, aztán a férje egyik legjobb barátja
lett a szeretője. Ez az egész nem különült el, valahogy egy világot jelentett
számára, és ez a furcsa létezés volt az, ami elkezdett igazán érdekelni engem,
amikor Zsuzsi megkeresett ezzel az ötlettel.
Dorogman Hédi
hirdetés