Bercsényi Péter a manipulált közvéleményből, a mesterségesen felépített
celeb-létből élő médiahiéna, Mary Sunshine megformálója az Átrium Alföldi
Róbert rendezésében készülő Chicago produkciójában.
Bábművésznek indultál. Alföldi ösztönzésére
váltottál a prózai és musicalszerepek felé?
Harmadéves voltam a Színművészetin, amikor Robi a Leánder
és Lensziromban rendezett először. Lényegében onnantól kezdve datálom a
színészi pályámat, a szakmai tudásom létjogosultságát. Akkor fedeztem fel a
komikus vénámat, hogy mit lehet kezdeni a különös karakteremmel. A következő
munkánk a Kabaré volt a Bábszínházban. Ott már azt éreztem, hogy
egyenrangú partnerként kezel. Aztán jött a Makbett, majd A félelem
megeszi a lelket az Átriumban.
A Kabaré Konferansziéja az események
manipulátora. Mary Sunshine-ról mennyire mondható el ugyanez? Mary pont az ellentéte a Konferansziénak, ő csak élősködik
a kialakult helyzeten, annak a farvizén evez. A Morning Star nevű menő
bulvárlap sztárújságírója. Nem túl mély, ám annál felszínesebb. A pillanatnak
él, mindig az éppen aktuális ügyet lovagolja meg, majd könnyen átáll a
következő „vágányra”. Kissé kiöregedett vamp, de azért a díva is megvan benne.
Tihanyi Ildi laza, de extravagáns kiskosztümöt tervezett a szerephez, mint
amilyet Glenn Close viselt Szörnyella de Frászként a 101 kiskutyában
vagy Meryl Streep Az ördög Pradát viselben.
Bercsényi Péter a Chicago próbáján / Fotó: Szilvás Zoltán
Hogyan birkózol meg a kontratenor énekléssel?
Amikor elkezdtem énekelni tanulni, nagyon érdekelt a
kontratenorság. Éppen Mary Sunshine dalával kísérleteztem az egyetemi
felvételire, de végül elengedtem, mert akkoriban még nem tudtam mit kezdeni
vele. Nagyon nagy dicsőség számomra, hogy Robi és a Kultúrbrigád csapata rám
gondolt. Abszolút visszaigazolásnak tartom a fejlődésemmel kapcsolatban, hogy
most már – reményeim szerint – elég magas színvonalon fogom tudni abszolválni
az éneklést.
Hogyan értelmezitek Mary nemi identitását?
Nagy kérdés egy férfiszínésznek, aki nőt játszik, hogy
mennyire kell reálisan női szerepet hoznia vagy transzvesztitát. El kell
dönteni, hogy színházi effektként bújik női jelmezbe, netán a karakter privát
személyéből fakad a másneműsége. A mi előadásunkban lesz egy bizonyos fordulat,
ami kulcsot ad a megoldáshoz. Buta transzvesztitaként ismerjük meg Maryt, aztán
kiderül, hogy ezzel valami célja van. Sebezhető, súlytalan, ivartalan férfiként
került pozícióba, vált újságíró celebbé.
Billy Flynn sztárügyvéd irányítja a női védencek
tisztára mosásának, hírhedt gyilkosból híres sztárrá válásának a gépezetét.
Mary lényegében az ő instrukcióit hajtja végre. Lekötelezettjei egymásnak?
Úgy gondolom, hogy az évek folyamán kialakult közöttük
egyfajta szimbiózis, ami mögött talán magánéleti szál is húzódik. Két ennyire
ambiciózus, törtető embernek valószínűleg árnyaltabb, szövevényesebb a múltja
annál, mint hogy egyszer csak találkoztak és megbeszélték, hogy együtt fognak
működni. Számtalan közös meló lehet a hátuk mögött. Roxie Hart új színt hoz a
munkájukba: semmire nem tartják őt, mégis sikerül kitűnnie az összes lány közül
a börtönben, amikor kitalálja, hogy terhes. Mindenki beveszi a hírt, az újságok
egyenesen „zabálják”.
Melyik rétege érint meg leginkább a musicalek
királynőjének tartott Chicagónak Alföldi kőkeményen mai
társadalomrajzában?
Alapvetően szorongok attól, amikor egy bizonyos korban
készült, egy bizonyos korról szóló darabot aktualizálnak. Robi megtalálta ennek
a musicalnek a lényegét: az emberek hogyan képesek kivetkőzni magukból,
rengeteg képmutatás és hazugság által előrejutni egy olyan közegben, ami éppen
a képmutatásról szól. És bármit hajlandók beáldozni érte. A Chicagóban
Velma Kelly útja áll a legközelebb a szívemhez. Ez a nő sok mindent elért, majd
hirtelen mindent elveszít. Van egy utolsó nagy dobása, bevállalja az együttműködést
a fiatal, ostoba, törtető Roxie Harttal. Lemegy kutyába a túlélésért, feladja
önmagát.
Eddigi pályádon sikeresen elkerülted a
celeb-lét buktatóit…
És ezt nem is bánom. Lehetnék Magyarország queer színésze,
hiszen gyakran osztanak rám meleg, transzvesztita vagy transzszexuális
szerepeket. Pelsőczy Réka a Szeret…lekben egy meleg srácot játszatott
velem, a legígéretesebb pályakezdő színész díjára jelöltek érte. Öt évvel
később jött a Kabaré, amiért a legjobb férfi mellékszereplő díját
kaptam. Amerikában rengeteg olyan színész van, aki meleg karaktereket játszik,
egyúttal a melegjogokat képviseli. Elképzelhetőnek tartottam volna, hogy
aktivistaként is képviseljem ezt a szegmenset, hogy jobbá lehessen tenni a
hazai viszonyokat. De a magyar társadalom sajnos erre még nem áll készen.
Bercsényi Péter A félelem
megeszi a lelket próbáján – fotó © Mészáros Csaba
A félelem a megeszi a lelket előadásban
hozott karaktereid a bevándorlókkal, a menekültekkel szembeni elutasító
társadalmi közeget modellezik le. Könnyen rátaláltál az arányérzékre, hogy ne
menjenek át paródiába, mégis szánalmasak legyenek?
Nehéz létrehozni, hogy rutinszerű legyen az átváltozás, és
az idegengyűlölet szlogenjei hitelesen hangozzanak el. Paula, a takarítónő
figurájánál még keresem azt, hogy miért nem gondol bele abba, amikor egy
embercsoportot szid, hogyan mennek a fejébe a propagandaszövegek. Eleve nehéz
megérteni, hogy sokan nem gondolnak mögé, hogy emberek a háború, az éhhalál
elől menekülnek. Miért nem jut eszükbe, hogy nálunk is adódhatna ilyen helyzet,
mint ahogy volt már rá precedens. Bajhoz vezet, ha kizárunk másokat az
életünkből, és csak magunkkal foglalkozunk.
Hiszel a színház társadalomformáló erejében?
Nagyon speciálisan közelítem meg ezt a kérdést. Azt
gondolom, hogy a felnőttek olyan gyerekek, akik eljátszanak valaki mást,
történetesen, hogy felnőttek. Közben pedig azért tűnnek annak, mert valójában
belül olyan gyerekek, aki túl régóta és túl sokat sérültek már, és
kialakítottak egy saját védelmi vonalat. Tulajdonképpen nagy gyerekeknek
csinálunk színházat. A bábos múltamból hozott tapasztalat, hogyan lehet
szeretetre, elfogadásra tanítani a gyerekeket. És akár musicaleken keresztül is
lehet arra buzdítani, hogy lehetőleg ne tolj ki másokkal. A leghátborzongatóbb
az, hogy még mindig mennyire aktuális a Chicago vagy a Kabaré.
Az interjút
készítette: Szentgyörgyi Rita / Átrium
A Chicago előadásra jegyeket a lap alján tudtok vásárolni!
hirdetés