Budavári
Palotakoncerteket a Budai Várban immár hatodik alkalommal rendezik
meg. Augusztus 3-án és 4-én a Budapesti
Operettszínház művészei operett gálaestet tartanak Bor, dal, asszony címmel,
amelynek rendezője és koreográfusa Lőcsei Jenő Érdemes művész Liszt
Ferenc-díjas táncművész, koreográfus.
Korábban már koreográfusként
rendszeresen részt vett a Budavári Palotakoncertek gálaműsorában Lőcsei Jenő
Érdemes művész, Liszt Ferenc-díjas táncművész, koreográfus. Aztán két évvel
ezelőtt az előadás egyik producerével, Vadász Dániellel arról kezdtek beszélgetni:
meg kellene próbálni újdonságokat is belevinni a nyári produkcióba, hiszen a jelenkor
és vele együtt az igények is rapid módon változnak, a rutin, a megszokás pedig bármely
műfaj halála lehet.
„Kétségtelen:
a rutin szorult helyzetben segíthet egy előadáson, de nem ad hozzá többletet,
ráadásul a rutin megöli a másként gondolkodást, szembemegy az újdonságokra
törekvésekkel is. Amikor Vadász Dániellel elhatároztuk, hogy másképpen kellene viszonyulnunk
ehhez a gálaműsorhoz, ez azt is jelentette: a koncertszerűségből mozduljunk el
a színház irányába. Amiből nyilván az is következett, hogy a szcenikán is
változtassunk, legyünk vizuálisan is nyitottak, s használjuk bátrabban a modern
technikai lehetőségeket. Másfelől elindult a keresgélése új daloknak is” –
mondja Lőcsei Jenő.
Lőcsei Jenő a Budavári Palotakoncertek sajtótájékoztatóján / Fotó: DSÁ
Ő
állította össze rendezőként is a Budavári Palotakoncertek operettműsorát. Helyet
kapnak benne a legkiválóbb operettszerzők – mások mellett Kálmán Imre, Lehár
Ferenc, Johann Strauss, Suppé, Sullivan, Ábrahám Pál és Jacques Offenbach –
legismertebb szerzeményei, és méltatlanul elfeledett remekeik is. Miként Lőcsei
Jenő fogalmaz: egy ilyen gála lehetőséget ad arra, hogy az operettslágereket
kiemeljék az eredeti művekből.
„Hiszen egészestés színházi előadás kapcsán eléggé
kötve a kezünk, a daloknak dramaturgiai szerepük van, valahonnan indulnak,
valahova tartanak, a rendezőt valamennyire fegyelmezi a szövegkönyv, a
koreográfust meg a rendezői koncepció. Egy gálaműsorban, amely különböző
darabokból meríti a dalokat, mindezzel meglehetősen szabadon lehet bánni. A
zene persze itt is köti az embert, de a szövegek szabadon újraértelmezhetők.
Egy alkotót pedig nagyon inspirál az efféle szabadság” – fűzi hozzá Lőcsei
Jenő.
Arra
törekedett, hogy ne egy szokványos koncertet hozzanak létre, ahol két szám
között bejön egy kedves konferanszié, s elmondja, a következő daloknak ki a
szerzője, kik fogják előadni. Műsorfüzetből mindez úgyis kiolvasható.
„Mi
meg a színpadon most szabadon mesélhetünk. Van egy vezérfonal, hogy az egyik
szám a másikba könnyedén átíveljen. Ez a gondolati szál összeköti a jelenetek
különféle helyszíneit, például strandot, kaszárnyát, kávéházat, palotát, vagy
magát az Oroszlános udvart is. Egészen különös mesék kerekednek abból, hogy az
operettslágereket kivettük az eredeti helyükről, az adott művekből, átvittük
őket más környezetbe, ezzel más hangulatot, értelmezést kaptak, és mindez átformálta
a figurákat is. És miért is ne találkozhatnának különféle operettek szereplői a
színpadon?

Mondok példát. Van az előadásunkban egy blokk, amely strandon
játszódik. A nyári fövenyen felcsendül a Csárdáskirálynő szerelmes duettje.
Amelyet végighallgat egy másik hölgy egy nyugágyból, napszemüvegben. Aztán a
két nő bemutatkozik egymásnak: Decsényi Marica grófnő, Vereczky Szilvia
sanzonett. Véleményt cserélnek a férfiakról. Megy a történet velük tovább, majd
közösen énekelnek egy harmadik operettből. Szándékunk volt, hogy szellemes
legyen a produkció, de ettől az új szemponttól szinte magától az lett. Azt kell
mondanom: attól, hogy ki vannak emelve a dalok az eredeti környezetükből, és
színházszerűvé vált a műsor, maibbnak is tűnik, meg nyilván humoros is.
Egyébként is azt az operettjátszást szeretem leginkább, amikor iróniával
közelítünk, próbáljuk a dolgokat színéről és visszájáról is megmutatni” – árult el részleteket az előadásról Lőcsei Jenő.
hirdetés