A Turay Ida Színházban bemutatott Az angyalok nem
sírnak előadásnak szerzője és a rendezője is vagy. Mi motivált egy 1956-os
darab megírásában és rendezésében?
Sokat tépelődtem azon, hogyan
lehetne megmutatni legpontosabban ezt a különös,
rendkívüli és megrázó időszakot. Az akkori mindennapi életet összeereszteni a
forradalommal. Így született meg az ötlet, hogy játszódjon egy lakásban, ahol
különböző identitású, korú és múltú emberek vannak összezárva.
Az ’56-os eseményeken kívül miről szól még neked ez az
előadás?
Tulajdonképpen engem az
érdekelt, hogyan lesz valakiből hős. Hogy miért jelent meg akkor olyan erősen Magyarországon
a népszellem. 1956-ban még máshogy gondolkodtak az emberek. Nagyobb
felelősséggel és kötelességtudattal éltek és nagyobb indulatokkal.
Sok írásodban megjelenik az angyal motívum. Ez
tudatos?
Az elején nem volt tudatos,
de aztán már nem lehetett nem észrevenni, hogy mindegyik darabban van valaki a
függöny mögött, aki az ember tekintetét felemeli, és
keresi azokat az inspirációkat, amik az embert megtöltik, és azt sugalmazzák, hogy nem az anyagi lét
létezik csupán.
Mit gondolsz, miért Az angyalok nem sírnak írásod lett a legsikeresebb?
Ebben a műben van valami, ami
megérinti az emberi lelket. Sokat gondolkodtam azon, hogy mi az, ami a legnagyobbak
művészetét, Chaplint, Fellinit, Shakespeare-t, Molnár Ferencet, Latabár Kálmánt
kiemeli a többi művész életműve közül. Mi az, ami több ezekben az emberekben.
Arra jöttem rá, hogy ez a szeretet. Ez átvilágítja a művészetüket. Kódolva van bennük.
Makovecz Imre azt mondta,
hogy a szeretet megismerő erő, akarat. Akiben nincs szeretet, az nem kíváncsi
az emberekre. Akiben van, az nyitott és érdeklődő. Az angyalok nem sírnak erről
szól. A megismerésről.
Van kedvenc szereplőd a darabban?
A három felkelő fiú közül a
lánglelkű szenvedélyes srác áll talán a legközelebb
hozzám.
Kiss József Az angyalok nem sírnak előadás szereplőivel
Színészként írsz, rendezel és a szolnoki Szigligeti Színház művészeti
vezetője is vagy. Neked természetes hogy egyszerre több mindent is csinálsz?
Az én helyzetem mindig
különös volt. Megkaptam az élettől azt a lehetőséget, hogy ezt is csinálhatom,
meg azt is. Nyilván nem ez volt a könnyebb út, de engem mindig a nehezebb
vonzott.
Mi az az egy szó, amivel jellemezni tudod a szolnoki
színházat?
Szolnoki Szigligeti Színház
működése szolgálat. Nem hősködés és
magamutogatás.
És a Turay Ida Színházat?
A Turay Ida Színház szintén
szolgál. Nagyon fontos kulturális missziót teljesít, hiszen több előadást
tartanak egy évad alatt, mint egy vidéki színház. Fontos és értékes az is, hogy
nagyon sok zseniális színésznek adnak munkát. Olyanoknak is, akik a perifériára
szorultak. Ugyanilyen fontos munkát végez a Karinthy Színház is. Nagyon komoly
irodalmi anyagokat dolgoznak fel és nagyon komoly előadásokat csinálnak.
Több helyen is elmondtad vagy megírtad, hogy munkásságodban
a Hamvas Béla által megfogalmazott „világalkotó művészet” vezérel. Mit jelent
ez?
Hamvas Béla a világ
legnagyobb elméje. Eredeti nyelven elolvasta a világ összes szent könyvét,
vagyis mindent tudott a világról. Amióta kiolvastam az életművét, azóta az
egész világ számomra teljesen nyilvánvaló és egyértelmű.
Ő fogalmazta meg a világalkotó és világromboló művészet lényegét.
Szerinte a világromboló
művészet az úgynevezett morális művészet, vagyis az, hogy a művész megmutatja
az életet úgy, ahogy van, a maga aljasságában, mocskosságában, agressziójában.
Ilyenkor azt hiszi az alkotó, ha a nézőt meghökkenti, azzal
eltávolítja a bemutatott borzadálytól. Hamvas ellenben azt mondja, hogy ez nem
így van. Mert a világ paradox. Pont fordítva van. Mert ha megmutatod például az
ember aljasságát, vagy a gyilkos szándékait, akkor az
azokban a szándékokban szunnyadó démonokat éppen feléleszted, mert a
művészet mágia. Képes az élettelent élővé varázsolni. Azt a következtetést
vonja le, hogy ez a fajta művészet a világot tulajdonképpen tönkreteszi. Én
ezért törekszem ennek az ellenkezőjét megmutatni. Én a világalkotó művészetben hiszek, ami felemel.
Az angyalok nem sírnak
előadásban bár mindenki meghal a darab végén, mégis derűs és felemelő.
Felkavart lélekkel távozik az ember, de nem undorodva, vagy
letaglózva, hanem szépséggel a lelkében.
Az angyalok nem sírnak előadásról készített fotóinkat megnézhetitek ide kattintva a Facebook oldalunkon! hirdetés