, Berlin és Bécs nagy hatású rendezője és
színidirektora, egyenesen színésznemzedékének
(Kálmánt és
Árpádot), akik a nagyvilág helyett Magyarországot választották. Közülük
is Kálmán lett a
népszerűbb.
Latabár Kálmán és Latabár Árpád
A
húszas évek második felében a két fiatal magyar táncakrobata
végigturnézva Európát, sikert sikerre halmozott, sőt
jeleneteiket még Dél-Afrikában is értő közönség fogadta.
1931-től
a bécsi Theater an der Wienben, majd a Stadt Theaterben játszottak,
s 1932-ben Max Reinhardt a berlini Grosses Schauspielhausba hívta
meg őket.
Kálmán
már ezután, Árpád néhány év késéssel, de hazatért. Kálmán
különböző zenés színházakhoz szerződött, első filmjét,
Sportszerelem címmel 1936-ban forgatta.
Kiváló
tánctudású komikus volt, akinek rögtönöző és karikírozó
készsége féktelen komédiázó kedvvel párosult. Méltatlankodó
hanghordozása, félszeg mozgása, virtuóz „ügyetlensége”,
egyéni humora óriási népszerűséget szerzett számára. Árpád
testvérével gyakran lépett fel groteszk duettszámokban. Minden
szerepére hallatlan gonddal készült; színpadi „rögtönzései”
sikerének titka a sokszoros próba, a pontos begyakorlás volt.
Gábor Miklós, Feleki Kamill és Latabár Kálmán az Állami Áruház című filmben.
Némi
szerencsével 1944-et is túlélte, pályájának csúcsa a rémes
ötvenes évekre esett. Ekkoriban forgatták a Mágnás Miskát, a
Janikát, a Civil a pályánt, az Állami Áruházat és
mindenekelőtt: a Fel a fejjelt. Ekkoriban szelídítették „a
burzsoá szórakoztatás dekadens giccsműfaját”, az operettet
„szocialista” propagandává. Gróf Vécsey Mixi és Pixi, a két
Latabár egy letűnt korszak arisztokratáit nevetteti ki, de úgy,
hogy épp az ő ragyogó affektálásaik teszik nézhetővé még ma
is ezt a hihetetlen szereplőgárdával összerakott agitprop
darabot. Reménytelenül polgári darab volt, de nem tudtak lemondani
róla: egy darabig szidták „öncélú” gegjeit, de mivel a
közönséget ez nem érdekelte, használták, amire tudták: ő lett
a meghaladni és kinevetni való reakciós elem. Nem csak Pixi
grófként, de fifikás eladóként az Állami Áruházban, a
szocializmus építéséből magát kivonni akaró táppénzcsalóként
A képzett betegben, ahol byroni világfájdalommal nézte, ahogy
Tompa Sándor jóízűen betermeli az ő reggelijét,
selejtet gyártó munkás, aki nem nyerheti el Ruttkai Éva kezét,
amíg sztahanovistává nem válik és így tovább.
Rátonyi
Róbert anekdotája szerint az egyik zenés semmiség librettójában
az állt az egyik felvonás harmadik jeleneténél, hogy „bejön a
Latabár, és jókat mond”. Erre fel lehetett építeni egy színdarabot.
Munkásságát
1950-ben Kossuth díjjal ismerték el, ugyanabban az évben Érdemes
művész lett, 1953-ban pedig megkapta a Kiváló művész
kitüntetést.
Egyre
súlyosbodó cukorbetegségben szenvedett, melynek kezelését
nehezítette a színészi mesterséggel járó állandó stressz és
a rendszertelen életmód. Utolsó hónapjai a lakás és a kórház
között zajlottak, utolsó hetei már csak a kórházban.
Állapota
1970 elején válságosra fordult, s a nagy nevettető január 11-én
örökre lehunyta szemét. „A pálya lezárult” –
jelentette a halálhírt aznap este a televízió.
-k-
Forrás:
wiki, mazsihisz.hu