Szomjas
György alig múlt negyven, amikor 1981-ben a Kopaszkutya című
filmjével egy egész generáció életérzését égette celluloidba.
A képzeletbeli rockzenekar dühös-dacos története maga volt a
lázadás minden ellen, amit a létező szocializmus akkoriban
jelentett. Afféle népmese ez a legkisebb rockzenekarról, aki végül
csatát nyer a nagy és lomha hatalommal szemben.
Nem nagyon volt e kies hazában akkoriban fiatal – mondjuk –
tizenöt és harminc között, aki csak egyszer váltott volna jegyet
a filmre.
Pedig
mire Szomjas György a pályáján elérkezett a Kopaszkutyáig, már
olyan ikonikus alkotások voltak a háta mögött, mint a
szintén hatalmas közönségsikert aratott betyár-eastern, az
1976-ban bemutatott Talpuk alatt fütyül a szél, vagy a három évvel
későbbi, hasonló témájú Rosszemberek.
Következik
ezután az 1983-ban bemutatott Könnyű testi sértés, Eperjes Károly
talán első igazi filmes főszerepe, s egyre hangsúlyosabbá válnak
a már a Kopaszkutyában is feltűnt és Szomjas alkotói védjegyévé
váló roncsolásos technikai megoldások (mintha a vetítőgépben
olvadna épp a fllmtekercs), vagy a rövid jelenetek többszöri,
klipszerű újrajátszása.
Abban
az évben, amikor Gorbacsov kerül az SZKP főtitkári székébe, és
francia és amerikai kutatók megtalálják a Titanic roncsait
Új-Fundlandnál az Atlanti-óceánon, Magyarországon hatalmas
közönségsikertől övezve bemutatják Bán Jánossal a főszerepben
a Falfúró-t. A film a nyolcvanas évek lakótelepi depis
kilátástalanságát megjelenítő és a mindezt csak azért is
túlélő kisember története egy fúrógépre vállalkozást
alapító fickóról és a presszóban nappal fizetéskiegészítésért
strichelő kismamák világáról.
És
jött a rendszerváltás, és jött vele a Roncsfilm 1992-ben, egy hirtelen
széthullott társadalom szétcsúszott, egzisztenciájukat vesztő
alakjairól, akik koszló tűzfalak között szembesülnek azzal,
hogy bár ment a szocializmusnak nevezett, mindenki bőrére zajló
társadalmi kísérlet, de nem jött helyette semmi, illetve számukra
csak a semmi jött helyette.
Született
film nők között szövődő szerelemről (Csókkal és körömmel
1994), elkészült a Bene-Donászi gyilkosságok által ihletett,
méltatlanul ritkán hivatkozott Gengszterfilm (1999), és a Vagabond
2003-ban, egy állami gondozott fiúról, aki a táncházban talál
társakra és önmagára.
Szomjas
György minden játékfilmjét bélyegként jellemzi a szociografikus
érzékenység, a néhol vállalt, néhol burkolt dokumentarista
jelleg, ami már csak azért sem meglepő, mert dokumentumfilmesként
szintén jelentős és fontos munkákat jegyez.
A
teljes alkotói életmű bemutatása itt már csak a terjedelmi
korlátok miatt sem lenne lehetséges, és szerencsére rendre
hallani újabb tervekről is.
Szomjas
György filmes munkássága maga az elmúlt ötven év magyarországi
krónikája, akkor is, ha betyárokról, akkor is, ha ötvenhatról
és akkor is, ha digózó lányokról peregnek épp a filmkockák
előttünk.
Isten
éltesse a magyar filmművészet megkerülhetetlen alkotóját, a ma
hetvenhét éves Szomjas Györgyöt!
-p-
hirdetés