Koncz Gábor (Mezőkeresztes, 1938. július 8.) Kossuth-
és Jászai Mari-díjas magyar színész, színházi rendező, érdemes művész és
Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. 1959 és 1963 között végezte el a
Színház- és Filmművészeti Főiskolát. Két évig vidéki színházakban játszott, ám
filmszerepeinek köszönhetően az egész ország megismerhette. Előnyös fizikai
adottságokkal rendelkező, határozott, közvetlen személyiség, színpadi és
filmszerepeiben azonban hitelesen formált meg egyéniségétől távolabb eső
figurákat is. Gödön él. Kedvenc sportjai a vízisí és a lovaglás. Két lánya van:
Tekla (1971) Külkereskedelmi főiskolát végzett. Nemzetközi vízisíbíró és egy
kereskedelmi kft. ügyvezető igazgatója, Regina (1985) Média és és Kommunikációs
szakon diplomázott, modell.
A kezdetek
Koncz Gábort édesapja papnak vagy orvosnak szánta, ám a későbbi színművészt az
előbbi pályától a cölibátus riasztotta el, utóbbitól pedig az, hogy nem bírja a
vér látványát. A színészi pálya iránti érdeklődése a miskolci Földes
gimnáziumban támadt fel. Az intézmény igazgatója egy Kisfaludy-darabban rábízta
a király szerepét, mert egy „nagydarab” fiúra volt szüksége. Koncznak sikere
lett, ami döntő szerepet játszott abban, hogy a színi pályát választotta
hivatásául. Elsőre felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ahol
1963-ban kapott diplomát.
1963-ban került a mozikba a magyar filmgyártás egyik
népszerű darabja, Keleti Márton Hattyúdal című munkája, amely főleg Páger Antal
alakítása és a jól ismert sláger – „A Villa Negra nem apácazárda…” – miatt
emlékezetes. Koncz kisebb szerepet játszott a filmben, akárcsak a
magyar–francia koprodukcióban készült Germinal-ban.
Déry Tibor írása alapján forgatta Rényi Tamás a Tilos a
szerelem (1965) című drámát. Ebben Koncz egy munkásfiút formált meg. Ugyancsak
Rényi rendezése a Déltől hajnalig, amely a Tanácsköztársaság bukása előtti
napokban játszódik. Az 1950-es években játszódik Gaál István Zöldár (1965) című
drámája. Ebben Koncz Gábor Ács Lacit, egy DISZ-titkárt formált meg, akit a
történet során letartóztatnak.
1966-ban a színész ismét Rényi Tamás irányításával
forgatott: a Sikátor egyike a korszak legjobb magyar filmjeinek, feszült
drámaiság, erőteljes atmoszféra, kitűnő színészi alakítások jellemzik. A
tragikus szerelmi történet párosát Koncz és Törőcsik Mari alakították. A
színész részese volt a hazai filmgyártás egyik legemlékezetesebb alkotása, a
Cseres Tibor-műből készült Hideg napok(1966) megérdemelt sikerének is. Kardos
Ferenc Ünnepnapok (1966) című drámájában Koncz a Görbe János játszotta
főszereplő unokáját, Misit alakította, akit a tanulás helyett inkább a bulik és
a motorozás érdekel. A filmben a színész dublőr nélkül, saját maga versenyzett
a debreceni Nagyerdőben, a salakpályán. Szerepe szerint baleset érte, és amikor
beszállították a kórházba (a film ezen jeleneteit valódi kórházban vették fel),
a jól sikerült smink miatt az orvosok állítólag valódi sérültnek hitték. Az
1968-as esztendőben a művész három emlékezetes alkotásban szerepelt. Várkonyi
Zoltán Gárdonyi Géza Egri csillagok című regényéből forgatott látványos
filmváltozatot, parádés szereposztásban: Koncz Gábor Fügedi szerepét kapta.
A
tekintélyes brit filmszaklap, a Films and Filming az esztendő legjobb külföldi
alkotásának minősítette Rényi Tamás A völgy című drámáját. Hernádi Gyula
forgatókönyve állítólag annyira tetszett Psota Irénnek, hogy a színésznő
bármelyik női szerepet hajlandó volt benne eljátszani. Rajta kívül a magyar
színjátszás olyan nagyasszonyai szerepeltek még a filmben, mint Sulyok Mária és
Dajka Margit, az akkori fiatalok közül pedig Molnár Piroska, Pálos Zsuzsa,
Medgyessy Mária és Pap Éva. Koncz Gábor egy jehovista remetét formált meg az
itthon betiltott drámában. Nagy közönségsiker volt viszont – főleg akkoriban –
a Bors című munkásmozgalmi témájú televíziós sorozat. Ebben Koncz és jó
barátja, Bujtor István egy horthysta rendőrnyomozó párost (Dezső és Oszi)
alakítottak.
Az 1970-es évek
Lényegében
korát megelőző alkotás a Gyula vitéz télen-nyáron (1970), Bácskai Lauró István
rendezése. Koncz Gábor alakította Prohászka Ferit, a gyári munkást, aki egy
tévésorozat népszerű hőse lesz. Mivel a történelmi sorozat hatására terjedni
kezd a törökellenesség, az illetékesek úgy döntenek, „magasabb érdekek”-ből
Gyula vitéznek meg kell halnia. A közönség azonban nem nyugszik bele kedvence
elvesztésébe. Kertész Ákos regényéből készítette Rényi Tamás a Makra (1972)
című filmet. Koncz Gábor Nagy Zsiga szerepét játszotta a korszak egyik
legfigyelemreméltóbb hazai alkotásában.
A színész számára igazán testhezállóak voltak a kalandos-kosztümös filmekben
játszott szerepek: Akibár pasa volt A törökfejes kopjában (1973), Borus Demeter
alias Szergej Ladko a Verne-regény alapján forgatott A dunai hajósban (1974), a
féltékeny és agresszív Szaffrán Péter a Fekete gyémántok (1976) Várkonyi
rendezte filmváltozatában. A vérbeli közönségfilmek mellett továbbra is
játszott aktuális társadalmi-emberi problémákat feldolgozó művészfilmekben vagy
éppen történelmi drámákban. Előbbiek közé tartozik Mihályfi Imre Pókháló (1974)
és Kézdi-Kovács Zsolt Ha megjön József (1976) című alkotása, utóbbiak közé
Gábor Pál A járvány (1975), Jancsó Miklós Magyar rapszódia (1978) és
Allegro Barbaro (1979), valamint Fábri Zoltán Magyarok (1978) című filmjei.
Fábri rendezése kiugró nemzetközi siker volt, 1979-ben a legjobb idegen nyelvű
film Oscar-díjára jelölték. Két évvel később elkészült a folytatás, a Fábián
Bálint találkozása Istennel (1980). Koncz Gábor e filmben nyújtott alakításáért
1981-ben elnyerte a legjobb férfi alakítás díját az Újdelhiben megrendezett
filmfesztiválon.

Koncz Gábor az Újszínház Béres előadásában
Az 1980-as évektől napjainkig
Művészfilmek és közönségfilmek váltakoztak a színész pályáján a ’80-as években
is. Az ’50-es években játszódik Kósa Ferenc felkavaró drámája, A mérkőzés
(1980), amelyben Koncz Gábor Dongó Béla szerepét játszotta. Ebben az
évtizedben – akárcsak korábban – számos tévés produkcióban szerepelt, melyek
közül Zsurzs Éva Jókai-adaptációja, A névtelen vár (1982) volt a legsikeresebb.
Partnerei Pap Vera, Tordai Teri, Inke László és Márkus László voltak. (A
filmsorozatban lánya, Tekla is szerepelt.) Játszott barátja, Bujtor István
egyik Ötvös Csöpi-filmjében, a Csak semmi pánik-ban, amely nagy közönségsiker
volt. Az évtized végén két amerikai produkciót forgattak Magyarországon. Walter
Hill a Vörös zsaru (1988) című akciófilmjében Koncz a veszedelmes orosz
kábítószercsempész fivérének szerepét alakította. A két főszereplő Arnold
Schwarzenegger és James Belushi voltak, 1996-ban 3 alkotásban is látható volt.
A kedvezően fogadott HBO-produkcióban, a Raszputyinban ő játszotta annak a
katonai egységnek a parancsnokát, amelyik kivégzi az utolsó orosz cárt és
családját. Rejtő Jenő könyvéből készült Bujtor István filmje, A három testőr
Afrikában, amelyet. Koltay Gábor Honfoglalás című alkotásában Koncz Gábor
Keső szerepét formálta meg. A következő 10 esztendőben különféle
televíziós sorozatokban (Kisváros, Barátok közt, Régimódi történet stb.)
szerepelt. 2007-ben a magyar származású Jenő Hódi Metamorfózis című
horrorisztikus filmjében játszott.
A filmezés mellett Koncz Gábor rendszeresen játszik
színházban is. Várkonyi Zoltán igazgatása alatt a budapesti Vígszínház
társulatát erősítette. Mestere halála után, Ádám Ottó hívására a Madách
Színházba szerződött. Mindkét teátrumban kitűnő darabokban jutott fontos
szerepekhez. 1992-től szabadúszóként dolgozott. 2007-ben Kaszkadőr nélkül
címmel jelentette meg önéletrajzi könyvét.
2012 óta az Újszínház társulatának
tagja.
hirdetés