2018. június 18 - 28. között először rendezték
meg New Yorkban a Hungary Live Festivalt, melynek programjában színházi
előadások, koncertek, szakmai beszélgetések, közönségtalálkozók és színházi
workshop is szerepeltek.
A fesztivál szervezői úgy vélik, hogy céljaik megvalósultak, hiszen fontos
és egyedülálló kezdeményezésként elsőként valósult meg egy ekkora volumenű
magyar színházi fesztivál New Yorkban. A magyar színháznak fontos, hogy
külföldön, így New Yorkban is megmutassa magát, hiszen szerintük ma
Magyarországon nagyon magas, értékes és kreatív színházi munka folyik, amire
csak büszkének lehet lenni. A fesztivál öt napja alatt nem csak a New Yorkban
élő magyarok, hanem nagyon sok amerikai is kíváncsi volt az előadásokra. A fesztivál
egyik fő célkitűzése az volt, hogy olyanoknak is bemutassák a kortárs magyar
színházkultúrát, akiknek semmilyen magyar kötődése sincs.
A
Dohány utcai seriff csapata a washingtoni előadás előtt – Lakatos Máté, Kovács
Márton, Formán Bálint, Keresztény Tamás, Lábodi Ádám, Boros Anna, Takács Nóra
Diána, Tolnai Hella, Bánfalvi Eszter, Nóra Rainer-Micsinyei és Némedi Árpád.
/ Fotó: Mohácsi János
A
első HLF programjában három magyar ősbemutatót láthattak az érdeklődők: A Dohány utcai seriff, a Holdkő és a Kutató kezek című produkciókat. A Dohány utcai seriff először Washingtonban
vendégszerepelt, ezt követően pedig a New York-i Abrons Arts Centerben. A New
York-i előadást követő közönségtalálkozón Mohácsi János rendező, Kovács Márton
zeneszerző és az alkotók-színészek beszéltek a kritikusok és a nézők által
egyaránt elismeréssel fogadott előadás keletkezési körülményeiről. A történelem
mint téma régóta foglalkoztatja a rendezőt, aki nem egy előre gyártott recept
mentén, hanem alkotótársaival közösen gondolkodva hozta létre a megrázó
előadást. A teljes sötétségben játszódó előadás legnagyobb színészi kihívása,
egyben a legfontosabb rendezői instrukció az elhangzó, felkavaró szövegeknek a
játszóktól való eltávolítása: annak megtanulása és közvetítése, hogyan lehet az
elmondhatatlanról pátosz nélkül beszélni. A közönségtalálkozón kiderült, hogy a
különböző korosztályú és hátterű nézők hasonlóan reagálnak a zsidó viccekből,
dalokból és holokauszttúlélők visszaemlékezéseiből szőtt sűrű anyagra, mely a
HLF keretében Washingtonban és New Yorkban hangzott el először teljes egészében
angol nyelven.
Magyar
és amerikai színházi szakemberek is részt vettek azon a panelbeszélgetésen, melyet
a közönségtalálkozóhoz hasonlóan szintén Jászay Tamás kritikus, egyetemi oktató,
a Színházi Kritikusok Céhének tagja moderált. Philip Himberg, a Sundance
Institute színházi programjának vezetője a drámafejlesztés Amerikában jól
bevált módszereiről, Annie Saunders független színházi rendező, színésznő, a
Wilderness nevű társulat vezetője többek között a projekt alapú színházi
gondolkodás anyagi és esztétikai hátteréről beszélt. A Budapesten többször
járt, a magyar színházat jól ismerő Linda Chapman és James Nicola, a neves
off-Broadway színház, a New York Theatre Workshop vezetői az amerikai
kőszínházi gondolkodásról, szponzorációról és évadtervezésről beszéltek a
résztvevőknek. A találkozón az amerikai és magyar tapasztalatok kiegészítették,
átfedték és ellenpontozták egymást, ugyanakkor az egyértelművé vált, hogy bár
az óceán két oldalán élünk, mégis van mondanivalónk egymásnak szakmai ügyekben.
A
Szakértők Zenekar (népszámosak, helyi vállalkozás, avagy ki vagyok én...)
június 23-án New Yorkban, az East Village-i Nublu Club-ban adott koncertet
amerikai vendégmuzsikusokkal: Jessica Lurie szaxofonos, fuvolista és
zeneszerzővel és Matt Dariau fúvóssal. Már a próbákon kiderült, hogy nagyon
hasonló zenei nyelvet beszélnek a Szakértőkkel, a koncerten pedig úgy tűnt,
mintha már évek óta együtt muzsikálnának. Június 24-én a legendás Ellen Stewart
által alapított La Mama Theatre-ben léptek föl a Szakértők. Konrád György Kutató kézben hamu és csontdarabkák
című írásából, még 2014-ben Alföldi Róberttel közösen készített előadásukat
játszották angol nyelven, melyben ezúttal Boncz Ádám működött közre. A közönség mind magyar, mind amerikai
része őszintén csodálkozott rá Konrád György szövegére, de még inkább a szöveg
és a zene természetes találkozására, szövevényes viszonyára, és nem utolsó
sorban az ebből megszülető színházra.
„Azon kívül, hogy részt vehettem a fesztivál szervezésében, még az a
megtiszteltetés is ért, hogy én mondhattam el Konrád György gondolatait a Kutató kezek című koncert-színházi
előadásban. Nagyon fontosnak tarottam, hogy itt New Yorkban is hallják Konrád
gondolatait, amik ma Amerikában is húsbavágóan aktuálisak. A Kutató kezek egyedülálló, érzékeny, mély, de ezzel
együtt nehéz szöveg, főleg úgy, hogy nem az anyanyelvemen, hanem angolul
kellett olvasnom a közel másfél órányi szöveget. Miután fesztiválról beszélünk,
feszített volt a tempó, csak egy próbánk volt a zenekarral, ami nagyon kevés
idő arra, hogy összecsiszolódjunk. Óriási segítség volt számomra Kovács Márton
és a Szakértők zenekar nyitottsága, valamint Mohácsi János útmutatása, aki az
egész fesztivál alatt pótolhatatlan segítség volt. Mindenki elképesztő
szeretettel fogadott, és feltétlen támogatásuknak köszönhetően úgy érzem, nagy
sikerű este született. "- mondja Boncz Ádám, a New Yorkban élő fiatal
magyar színművész.

A
Szakértők Zenekar (népszámosak, helyi vállalkozás, avagy ki vagyok én...)
amerikai vendégmuzsikusokkal: Jessica Lurie szaxofonos, fuvolista és
zeneszerzővel és Matt Dariau fúvóssal. Fotó: Hungary Live Festival
Formán Bálint, a Bánfalvi Eszter
Kvartett (BEKVART) egyik alapítója és A
Dohány utcai seriff egyik művésze azt emeli ki, hogy az utazás során
alkalmuk egy új BEKVART klipet is forgatni: „Az út természetesen
fantasztikus volt, és kalandokkal teli, reméljük, ennek egy részét sikerül majd
visszaadnunk ebben a klipben. Egy kiváló helyen játszhattunk, a Nublu Club-ban,
ami egy igen hangulatos klub, a színpad kialakításának köszönhetően pedig olyan
színpadképpel álltunk fel, mint még soha”. A
fesztivál programjában Levko Esztella egy nemzetközi csapatnak tartott
kétnapos fizikai színházi workshopot az Abrons Art Centerben. Az ismert színművész-táncművész úgy véli, hogy a rövid idő
alatt egymásra tudtak hangolódni a résztvevőkkel és a módszer alapjait is
sikerült megismertetni velük. „Színészként és tanárként is fontosnak tartom, hogy
nyitott műhely, workshop keretein belül bevonjam a kreatív munkába a színház
iránt érdeklődő fiatalokat. Ezt tartom a színházi alkotók közötti egyik
legközvetlenebb interakciónak. A fesztivál szervezése során az volt a célunk
Boros Annával, Erdélyi Adriennel, Lukácsi Erikával, valamint Boncz Ádámmal,
hogy az amerikai közönséget is bevonzzuk a programokra. Ezért kifejezetten
örültem, hogy a kint elő magyarok mellett több amerikai résztvevője is volt a
workshopnak”- mondja a Londonban és
Moszkvában is tanult alkotó.
Benkó Bence, a k2 Színház
egyik alapítója és alkotója elmondta, hogy a sikeres előadások mellett megismerkedtek
a gyakorlati nehézségekkel is. Ez azonban természetes velejárója egy első
alkalommal megrendezett fesztiválnak, és mivel elhivatott, lelkes és ádáz
szervezőcsapat áll az egész ötlet mögött, biztos benne, hogy a fesztivál következő
kiadására elhárul minden akadály. „Nagyon
izgultunk a Holdkő című előadásunk
előtt, de eljutottunk a bemutatóig, és mondhatom, hogy sikerrel abszolváltuk a
feladatot. Legnagyobb örömünkre zsúfolásig megtelt az Abrons Arts Center
színházterme. Az előadást jól fogadta a közönség, fontos, pozitív
visszajelzéseket kaptunk tőlük. Például az egyik helyi ültetőtől, aki nem
csupán végignézte a másfél órás előadást, de egyenesen lenyűgözte a magyar
nyelvű, magyarokról szóló színházi esemény. Mindannyian fontosnak tartottuk,
hogy ezeket a sztorikat visszavigyük oda, ahol keletkeztek.” – mondja Benkó
Bence, utalva arra, hogy az előadás az 1956 után az Egyesült Államokba emigrált
magyarok visszaemlékezéseiből született, melyeket két éve, New Yorkban
gyűjtöttek a k2 alkotói, majd Závada Péter írt belőlük számukra darabot.
A
Hungary Live Festival programjában összesen két színházi előadás, két koncert,
egy koncertszínház, egy workshop, két szakmai beszélgetés szerepelt. New
Yorkban három helyszín látta vendégül a magyar alkotókat: a Nublu Club mellett
a La Mama Theatre és az Abrons Arts Center. Mindegyik program teltházzal
futott, az össznézőszám meghaladta az ötszáz főt. A szervezők úgy tervezik,
hogy 2020 őszén második alkalommal rendezik meg a Hungary Live Festivalt.
A
Hungary Live Festival támogatói:
Orlai Produkciós Iroda,
NKA, Előadóművészi Jogvédő Iroda, EMIH, Thália Színház, Summa Artium, Emberi
Erőforrások Minisztériuma, Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program, Magyarország
New York-i Főkonzulátusa, Hybrid, TMU, LOT, Pilvax Productions, Abrons Arts
Center – New York. Washingtoni Magyar Nagykövetség, Heimann Családi Birtok, FÜGE,
Icentre, Molnár Rajec Erzsébet, Lammel Gábor.
Jászay Tamás beszámolója
a fesztiválról:
hirdetés