A Hattyúk tava a balett történetének egyik legtöbbször bemutatott darabja, a klasszikus balett egyik alapdarabja, melynek nagyszerűségét a modern balett is elismeri. A hófehér tütüben táncoló hattyúk mára a klasszikus táncművészet jelképévé váltak.
A művet először 1877. február 20-án (az új naptár szerint március 4.) mutatták be a moszkvai Nagyszínházban, de Julius Reisinger koreográfiája nem nyerte el a közönség tetszését, maga a zeneszerző is elégedetlen volt vele. Tizenhat évvel később Marius Petipa és Lev Ivanov dolgozott ki új koreográfiát, melynek bemutatójára 1895. január 27-én került sor a szentpétervári Mariinszkij Színházban.
A hattyúk tavának története egy orosz népmesén alapszik. A cselekmény szerint egy fiatal hercegnek menyasszonyt kell választania, ám ő vadászata során találkozik Odette-tel, az elátkozott lánnyal, akinek testvéreivel együtt napközben hattyúként kell élnie, amíg az igaz szerelem rá nem talál. A herceg szerelembe esik, és az udvari bálon minden lányt elutasít, csak Odette-re vár.Odette helyett azonban a lányokat elátkozó gonosz varázsló saját lányával, Odiliával, a fekete hattyúval jelenik meg, aki Odette arcát ölti fel, a becsapott herceg pedig szerelmet esküszik neki, megszegve ezzel Odette-nek tett ígéretét. Mikor a fiatal rájön, hogy nem a szerelme áll előtte, a tó melletti tisztásra siet, és mindent megmagyaráz az összetört szívű hattyúlánynak. Mikor a szerelmesek már éppen megszöknének, feltűnik a gonosz varázsló, akivel a herceg megküzd, és végül letépi bagolyszárnyait, ezzel megtöri hatalmát, az elátkozott hattyúk pedig megszabadulnak.
A mű érdekessége és nehézsége is abban rejlik, hogy minden előadás során ugyanaz a balerina játssza Odettet, és Odiliát. Szakmai szempontból mindenképp a Fekete Hattyú tánca a második felvonásban, azon belül is a 32 fouetté en tournant forgása az egyik legnagyobb kihívás. A fouetté en tournant egy lábon végzett, egy lábra érkező forgást jelent, amely során a szabad láb a levegőben köröket írva le idézi elő a fordulatot. A 32 fordulat roppant sok, és megterhelő, Csajkovszkij balettjének bemutatása idején pedig különösen megdöbbentő volt ez a szám.
hirdetés