Bátrat
húzott Sardar Tagirovsky rendező, amikor a Figaro házassága című
darabhoz nyúlt, hiszen nem is a mindenki által ismert mozarti-da
pontei vígoperából, hanem annak szülő sztorijából, az 1778-ban
bemutatott, betiltott Beaumarchais által írt Figaro-ból merített.
Bátrat húzott azért is, mert Sényi Fanni íróval gyakorlatilag
újraalkották a művet, az eredeti darabra csak mintegy mankóként
támaszkodva.
Figaro: Kristán Attila Fotó: Dolnay-Sárdi Ágnes (közönség.hu)
És harmadjára,
bátrat húzott azért is, mert olyan súlyos kérdéseket feszeget az amúgy könnyed történetet, csak az előadás keretéül
használó előadásában, mint hogy van e egyáltalán különbség
képzelet és valóság között? Létezik-e, s ha igen, lineáris
dolog e az idő, s biztosan a boldogság e a legfőbb cél, amiért e
bolygóra születtünk?
Tagirovsky
Figaroja ugyanis egy lehetséges, egy virtulizációval elegy ál(?)-
fél(?)-valóságban próbál nagyon is emberit álmodni. Mint az
Éden (Aiden) nevű, - virtuális valósággal, kvázi álmokkal
kufárkodó - nagyvállalat igazgatójának személyi titkára,
felelős pozíciót tölt be ugyan, de ettől még nem egyéb, mint
egy – talán nem is saját okán – fontos, mégis mellőzhető
fogaskereke a gépezetnek. Figaronak csakúgy, mint évszázadokkal
korábbi alteregójának Almaviva gróf udvarában, szembesülnie
kell az elnyomás, a kiszolgáltatottság és az ármány nagyon is
valóságos kihívásaival.
Suzanne, Figaro menyasszonya: Barta Ágnes Fotó: Dolnay-Sárdi Ágnes (közönség.hu)
Az
előadás alatt a darab üzenetéhez híven kivetítőn is sok és
fontos jelenet zajlik, olykor párhuzamosan a színpadi eseményekkel,
olykor azok mellett. Egy robotizált világ minimalista kellékeiként nem csak a színt meghatározó két futószalag, de a színház
szinte teljes technikai arzenálja is narrálja az eseményeket.
(Lépcsők nőnek és tűnnek a semmiből a semmibe, süllyed és
emelkedik a az egész, sima talajnak tűnő világ.)
Tagirovsky
viszonylag keveset mond, sokkal többet mutat. Pillanatok nyúlnak
percekké, lassításnak tűnő mozdulatok hordoznak fontos
üzeneteket, és hogy nehogy azt hidd, hogy kívülálló vagy, a
színészek – üljél bárhol is – pont akkora eséllyel tűnnek
fel valahol a hátad mögött, mint a színpadon.
Almaviva gróf és vállalatigazgató, Schnell Ádám. Fotó: Dolnay-Sárdi Ágnes (közönség.hu)
A
propos, színészek. A
Schnell Ádám megformálta
Almaviva gróf,
bár mindkét (egyazon) minőségében – cégvezetőként és
Figaro menyasszonyára ácsingózó grófként – egyaránt
visszatetsző karakter, mégis, őszinte hitével és elmélyülésre
hajló személyiségével a legtöbb színészi muníciót hordozza
az előadásban. Minden futurisztikus lángolásával egyetemben
alapvetően egy dekadens fickó, akinek azonban az intelligenciája
nehezen kérdőjelezhető meg.
Barta Ágnes, a Figaro menyasszonyát
játszó
Suzan figurájának megformálásával kilép Figaro
árnyékából, méltó társa, sőt sokszor motorja lesz a
lázadásban.
Kristán Attila Figaro-ja a civil kurázsi
megtestesítőjeként azt üzeni, hogy légy ugyan esendő ember,
bukj bár nagyokat az életben, mégse árazd alul magad ezen a nagy
húspiacon, még ha itt(?) is kell élned(?) éppen. Ha lenne az
előadásban helye egy naivának, bizonnyal
Szűcs Nellire,
Rozina
grófné megformálójára aggathatnánk ezt a kétes jelzőt, pedig
nem tesz mást, csak egyetemes emberi értékekbe – szerelembe,
szolidaritásba, szeretetbe – kapaszkodik imádni valóan és
makacsul egy mindezekkel ellentétes értékrendű világban.
Rozina, a gróf felesége, Szűcs Nelli / Fotó: Eöri Szabó Zsolt
Söptei
Andrea, Szarvas József, Brettyán Nándor, Tóth László, Bordás
Roland, Katona Kinga és
Rácz József egyaránt megmutathatják
magukat a kisebb szerepekben, ott és akkor, ahol és amikor kell,
mindannyian jó érzékkel szolgálják az előadást.
Az előadás ajánlója komédiának hirdeti az előadást, és bár sokszor valóban mulatságos és nevetésre ösztönző
amit a színpadon látunk, a produkció sokkal, de sokkal mélyebb kérdéseket boncolgat annál,
semmint hogy egy könnyed esti kikapcsolódásként válaszd ezt az
előadást.
Három
jó tanács, mielőtt megnéznéd a darabot: 1. Felejts el (szinte)
mindent, amit a Figaro házasságával kapcsolatban egy előadásról
gondolnál! 2. Bármit látsz a kivetítőn, a fél szemedet tartsd a
színpadon! 3. Figyeld a mozdulatokat!
Szereposztás
Almaviva gróf, elnök, Éden Vállalat - Schnell Ádám
Rozina grófné, a felesége - Szűcs Nelli
Figaro, a gróf személyi titkára - Kristán Attila
Suzanne, a grófné szobalánya - Barta Ágnes
Marcellina, bioszoláris építész - Söptei Andrea
Antonio, gondnok és kertész a gróf birtokán - Szarvas József
Chérubin, a grófné keresztfia - Berettyán Nándor
Bartolo, agykutató, Éden Vállalat - Tóth László
Bazilio, zenetanár - Bordás Roland
Fanchette, szobalány, Antonio lánya - Katona Kinga
Pepitó Pepitánez, színész - Rácz József
Sebastián, MI kutató, Éden Vállalat - Szabó Sebestyén László
Domingo, tudatos-álom kutató, Éden Vállalat - Szép Domán e.h.
Adam, az Éden Vállalat tulajdona - Nagy Márk e.h.
Eva, az Éden Vállalat tulajdona, Gésa - Szabó Nikolett e.h.
Díszlettervező - Dobre-Kóthay Judit
Jelmeztervező - Bajkó Blanka-Alíz
Zeneszerző - Katona Dávid
Zenei szerkesztő - Katona Dávid, Sardar Tagirkovsky
Ügyelő - Dobos Gábor, Lencsés István
Rendezőasszisztens - Kolics Ágota
Rendező - Sardar Tagirkovsky
-p-
hirdetés