Te mit láttál? Értékeld itt!
x keresési feltételek törlése
< vissza a cikkekhez
A vezér: az elnyomás és a cinizmus orgiája a Mentőcsónak és a FÜGE produkciójában

2017-12-22 11:04:00
A vezér:  az elnyomás és a cinizmus orgiája Musset Lorenzaccio-ja nyomán. A Mentőcsónak Egység és a FÜGE közös produkcióját láttuk a Jurányi 123-as laborjában.

A hatalmi gőg és arrogancia üli torát a XVI. századi Firenzében, ahol Alessandro de’ Medici uralmát nyögi a nép. Unokatestvérével és kegyencével, a romlott Lorenzaccioval az oldalán kényük s kedvük szerint rendelkeznek a hercegség javai és lakói felett. Ha úri kedvük úgy diktálja, szűzeket rabolnak, ha amúgy, tisztes polgárok fejét vettetik egy-egy szebb villáért vagy darabka földért. Dübörög az önkény s egy-két személyes tragédiába fúló, erőtlen és visszhangtalan próbálkozástól eltekintve, a nép tűr.  


A fejedelem (Vizi Dávid), és Lorenzaccio (Jászberényi Gábor), a kegyenc

Miért? – teszi fel a kérdést Musset 1834-ben írt drámájában és ugyanezt a kérdést járja körül a Jurányiban Pass Andrea rendezésében a műből készült A vezér című előadás. Milyen erkölcsi válság kárhoztatja tétlenségre vagy cinkos együttműködésre az áldozatot hóhérával? Ahogy a bottal elvert kutya, a botot tartó kézhez, úgy dörgölőzik a hatalomhoz a végletekig kizsákmányolt nép, ha annak képviselői épp krumplit osztanak az óvásártéren.



Salviati (Formán Bálint) és az őt megsebző ifjú Strozzi (Lestyán Attila)

Musset, kora ifjúságát ostorozva így ír erről: „Valami kifejezhetetlen, kietlen érzés kezdett hát erjedni minden ifjú szívben. A fiatalok, akiket a világ urai nyugalomra kárhoztattak, kiszolgáltattak mindenféle vaskalaposoknak, a tétlenségnek és az unalomnak…mind valami elviselhetetlen nyomorúságot éreztek a lelkük mélyén. A leggazdagabbak tobzódásra adták magukat; a csekélyebb vagyonúak állást vállaltak s ráfanyalodtak vagy a reverendára, vagy a kardra; a legszegényebbek a hazug lelkesedésbe menekültek, a nagy szavakba, a céltalan cselekvés iszonyú tengerébe.”



A sötétség áldozata (Réti Adrienn) a fejedelem halálos ölelésében. Egy gyűrű felizzik.

Pass Andrea, illetve a produkció nem ad válaszokat, de nem is ez a célja. Pontosabban: nem ez a célja. Az előadás deklaráltan egy hatalmas, arcunkba tolt kérdőjel kíván lenni. Vajon mit jelent a mai fiatalok számára a hatalom? - kérdezi a darab ajánlója. Mit várnak el tőle? Képesek észrevenni a hatalom túlkapásait? És ha igen, vannak eszközeik tenni ellene? Akarnak egyáltalán? 

A 123-as labor apró terében hatalmas színházat látott az a mintegy ötven ember aki e sorok írójával ott lehetett a bemutatón. A fény és a sötétség, a bűn és az erény, a remény és a teljes reménytelenség úgy váltották egymást a színen, ahogy a darabot játszó öt remek színész, az általuk megformált karaktereket. Az előadás a brutális hangjaival, a kevés, de rendkívüli jelentéssel bíró kellékével és az alig díszleteivel tökéletesen működik: az első pillanattól az utolsóig beleszögez a székbe és nem ereszt.  



Vizi Dávid itt, mint az idősebb Strozzi. Erőtlen a világosság cselekvés nélkül.

Mivel e sorok írójának van szerencséje ismerni az eredeti művet (Musset: Lorenzaccio, Európa Könyvkiadó 1957, ford.: Dávid Mihály), így a biztos kezű rendezésen és a remek színészi játékon túl, mindenképpen meg kell még említeni Gimesi Dóra dramaturgi teljesítményét. Ha Musset öt felvonásos remekművét egy hordó jó borhoz hasonlítanánk, akkor Gimesi másfél órás átirata e jó bor legnemesebb (és legütősebb) párlata lenne.  



Jászberényi Gábor Lorenzaccio-ja. Gazember? Hős? Áldozat?

Kicsit félve írom le, hogy Pass Andreáék az előadást kifejezetten az ifjúságnak szánják, mert az üzenet, amit hordoz, bőven ráfér mindannyiunkra, akik ma ebben az országban próbálunk élni. 

Rendhagyó módon, végezetül álljon itt egy rövidke epizód az előadásból: Egy közösen átmulatott éjszaka után Lorenzaccio, a fejedelmi kegyenc urát ébresztgeti a palotában. A kótyagos fejedelem érdeklődésére megtudja, hogy zendülés volt a városban és néhány diákot megöltek. És mit mond erre a Nyolcak Tanácsa? – kérdezi az uralkodó. Azt, hogy Boldog karácsonyt! - feleli Lorenzaccio. 

Fiataloknak és fotelforradalmároknak kötelező, mindenki másnak...szintén.


A Mentőcsónak Egység és a FÜGE produkció bemutatja: 

Musset – Gimesi – Pass: A vezér ifjúsági előadás sok zenével
Alfred de Musset Lorenzaccio című drámája nyomán 

Szereplők

Vizi Dávid
Jászberényi Gábor
Lestyán Attila
Réti Adrienn
Formán Bálint
 

Látvány: Pető Kata, Pass Andrea
Dramaturg: Gimesi Dóra
A rendező munkatársa: Tési Dóra
Asszisztens: Vándor Veronika
Rendező: Pass Andrea
 

(Fotok: Mentőcsónak egység, Facebook)



-p-


hirdetés
hirdetés
Ajánló
Dennis Martin: Die Päpstin A pápanő
József Attila Színház
Dorian Gray
Spirit Színház
István, a király
Budapesti Operettszínház
Káosz
Karinthy Színház
Teszt ajánló
NEKED AJÁNLJUK

Legendás színészek, legendás szerepek - fotókiállítás a Shakespeare Fesztiválon

Voltam Ibojka - Megjelenik Presser Gábor és Oláh Ibolya első közös kiadványa

Szerelem , történelem és musical a jövő évad repertoárján - Dörner György ajánlója az Újszínházból

SZIRTES TAMÁS Teszt

TESZT: Melyik Shakespeare hősnő lennél?

Mondd el a véleményed!
Belépés

Lépj be és mondd el a véleményed a cikkről!

Szavazáshoz jelentkezz be!

Facebook belépés

vagy

Elfelejtett jelszó
x keresési feltételek törlése
< vissza a cikkekhez