Ged Marlon Egy egyszerű szemöldökráncolás című komédiája három
színházi emberről szól, akik halálos komolysággal és hatalmas önbizalommal
készülnek egy bemutatóra. Az előadás magyarországi ősbemutatója március 30-án
lesz a Spirit Színházban Hegyi Barbara, Varju Kálmán és Telekes Péter
szereplésével, Czeizel Gábor rendezésében.
Színházat
csinálni könnyű – gondolják sokan. A francia komikus, Ged Marlon Egy egyszerű szemöldökráncolás
című kortárs komédiája a színházi kulisszák mögé enged betekintés. A nézők bepillantást
nyerhetnek egy próbafolyamat intimitásába: az olvasópróbák, a színházi
szünetek, a bemelegítés, a szerzői magyarázatok és a darab színrevitelének
problémái mind-mind sorra kerülnek. A közönség a készülődés hihetetlen
forgatagában találja magát, elmerülve a szellemes szövegben és az előadás készítésének
energikus tébolyában.

„Egy-egy valós próbafolyamat során sokszor felmerült már
bennem, milyen lenne, ha nézők is láthatnák, hogyan jutunk el az első
olvasópróbától a premierig. Ebből kellene csinálni egy előadást! És ez a darab
pontosan erről szól, megmutatja a folyamat – kívülről nézve sokszor akár
abszurdnak tűnő – lépéseit.” – meséli
Varju Kálmán, akit Claude, a színész
szerepében láthatunk.
A komédiában adott
három karakter, a színész, a rendező és az író, akik egy célért, a bemutatóért
dolgoznak, ám mindannyian aktívan bele is szólnak a folyamatba. „Amikor
megismerkedtem a művel, rögtön azt éreztem, ezt három olyan színésznek kell játszania, akik nem először találkoznak.
Ismerik egymást, dolgoztak is együtt, így nem kell köröket futni, hogy
eljussanak arra a pontra, amikor már gátlások nélkül megnyílnak egymásnak.” –
emeli ki Czeizel Gábor, rendező.
A színész nehézsége,
hogy úgy érzi, nagyon nehéz ezt a szerepet eljátszania: „Ez az első alkalom,
amikor Claude nevű karaktert játszok. Ah, a teremtés szúrásai!” Renée, a rendező az, akinek mindenre pontos
magyarázatot kell adnia, míg Dominique, a szerző azzal küzd a próbafolyamat
során, hogy saját művét kell értelmeznie: „Amit
szerzőként mondhatok: felejtsétek el a szöveget, és gondoljatok egyszerűen
arra, milyen öröm a színpadon állni olyan keresztnévvel, amiért sok színész
irigyel majd benneteket.”

„A darab humora
szerintem abban rejlik, hogy mindenki a saját igazáért küzd, s az ütközik a
másik igazával. Ha ezt jól játsszuk, egy Pepét, egy Kálmánt és egy Barbarát
látnak a nézők a színpadon. Csak nem színészként, hanem szerzői, színészi és rendezői
szerepben. A figuráknak tehát nem a jellemük az érdekes, hanem a rendező, a színész
és az író attitűdjei határozzák meg őket.” – véli Telekes Péter.
A komédia
attól kel életre, hogy a színészek a saját tapasztalataikat viszik bele a
szerepekbe, miközben saját mesterségük abszurditásával szembesülnek a játék
során. Hiszen egy próbafolyamat során a legkisebb szó, egy meggondolatlan
gesztus is apokaliptikus arányokat vehet fel.
„A szöveg úgy épül fel, hogy
először egyben elhangzik egy rövid dialógus, a próba tárgya, majd arra
reflektálnak, azt szedik szét a szereplők. Így a nézők megismerik, mennyire
fent tudunk akadni a színházban egy-egy olyan dolgon, ami mások számára nem is
tűnik fontosnak. Például egy színésznek létkérdés, hogy tudja hány órakor
játszódik az adott jelent, esik-e kint az eső, vagy honnan jött, mit csinált az
adott jelenet előtt a megformálandó karakter. Ezek szöszölésnek tűnhetnek,
mégis a mesterségünk elkerülhetetlen velejárói.” – meséli Hegyi Barbara.
A színházat azért szeretjük nézni, mert az
életünket látjuk benne viszont. Néha a színházcsinálók a színházcsinálásról készítenek
előadást, hiszen az is az életről szól. A Spirit Színházban először látható,
milyen az, amikor megszületik egy előadás. Vagy nem.
Az előadásra jegyeket a lapalján tudtok vásárolni! hirdetés