A színházcsináló: Orlai
Tibor
Miben más az Orlai Produkciós Iroda
és az előadásai, mint bármelyik másik budapesti kőszínházé? Az Orlai
Produkciós Iroda magánszínház, állami támogatás nélkül. Mi tulajdonképpen
produkciós alapon működünk. A legnagyobb differencia a kőszínházak és köztünk
az, hogy nincs állandó társulatunk, hanem produkciókat hozunk létre és minden egyes
produkcióra egy másik csapattal dolgozunk. Természetesen vannak olyan alkotók,
akik visszatérőek és több darabban szerepelnek, illetve többször rendeznek,
vagy egyéb munkafolyamatban többször vesznek részt. Bár van állandó
játszóhelyünk, a Belvárosi Színház, de nem társulati színház vagyunk. A
minőségben alapvető különbség nincs, hiszen mindenki értékhordozó színházi
előadásokat kíván létrehozni. Nekünk is pontosan ez a célunk.
Kapacitás, munkatársak, feladatok
tekintetében van eltérés?
Van,
méghozzá lényeges. Gyakorlatilag sokkal kisebb bürokratikus-adminisztrációs
apparátussal működünk. Az egész tevékenységünket négy ember működteti, ami durván
350-400 előadás lebonyolítását jelenti egy évben. A Belvárosi Színházban egy
16-17 előadásos repertoár van és emellett még más stúdiószínházakban is több
helyen játszunk Budapesten. Egyvalaki sokkal több mindennel foglalkozik, így több
mindent átlát, több mindent szervez, aminek természetesen vannak előnyei és
vannak hátrányai. Nyilvánvalóan nem napi nyolc órában dolgozunk.
Göttinger Pál, Orlai Tibor
Milyen szempontok alapján választ egy
új produkciót?
Ez egy
nagyon összetett kérdés. Tevékenységünknek és azoknak az előadásoknak, amelyeket
létrehozunk, van egy arculata, amit próbálunk megvalósítani, illetve
fenntartani. Nem titkoltan egy szélesebb közönségréteghez kívánunk szólni.
Nekünk fontos, hogy értékhordozó előadások szülessenek. Ez lehet a minőségi
szórakoztatás területe is. Fontos, hogy szóljon valamiről, legyen mélysége és
igenis meg tudja szólítani a közönséget.
Mi az az elv, amiből nem enged a
munka során?
A munka elején felállítjuk azt a
feltételrendszert, amiben az előadást létre kell hozni. Azon belül az
alkotóknak teljesen szabad keze van. Ha a keretek meg vannak határozva, a
kereten belül a mozgástér teljes egészében szabad. Nem szoktam beleszólni a
részletekbe, az alkotóknak meg kell adni az önállóságot. A minőségi
alkotómunkához hozzátartozik a szabadságérzet is. Csak szabadon lehet alkotni.
Mik azok a körülmények, amik
változtak a kezdetek óta?
Amikor mi
elkezdtünk dolgozni már több mint tíz éve, különböző befogadó színházakkal vagy
egyéb kőszínházakkal próbáltunk koprodukciós megállapodást kötni. Nagyon
lényeges változás lett 2010 óta, hogy lett egy állandó játszóhelyünk, a
Belvárosi Színház. Az Esőemberrel indultunk. Ez a helyzet bizonyos értelemben
áthangolta a munkánkat is. Egészen máshogy kellett gondolkodni, hiszen ha
bevezetünk egy játszóhelyet, akkor ott folyamatos
repertoárt kell fenntartani, különben kikopik a nézőközönség tudatából. Egy
másik változás még: azáltal, hogy most már nagyon sokat játszunk havonta, egyre
nehezebb egyeztetni az előadásokat, ennek következtében egyre jobban érezzük a
társulati lét hiányát. Ami nem azt jelenti, hogy társulatban kívánunk
gondolkodni, mert az teljesen másfajta profil, mint a miénk. Ám mindenképpen
szükséges és egyre inkább gondolkozunk azon, hogy legyenek olyan alkotók,
színészek, színésznők, akikkel szorosabb együttműködést alakítunk ki.
Miért nehéz az előadások egyeztetése?
Általában
nálunk több olyan színész játszik, aki máshol társulati tag. A társulati
előadásoknak pedig mindig elsőbbsége van a külső előadásokhoz képest. Tehát ha
van egy produkciónk, amelyben nyolc-tíz szereplő lép fel, nagyon nehéz
megtalálni azokat a napokat, amikor a darabot műsorra tudjuk tűzni, mert akkor
aznap mindenkinek rá kell érnie. Ez egyre nagyobb nehézséget jelent.
Koncepcionálisan is voltak
változások?
Eleinte mi
kevés, maximum négy-ötszereplős darabokban gondolkodtunk, ami nyilvánvalóan sok
(egyeztetési) problémát áthidal, ráadásul rentábilisabban működtethető. Viszont
egyre inkább úgy érezzük, hogy nagyon fontos, hogy olyan bemutatók szülessenek,
ahol több színészt tudunk foglalkoztatni, összefüggésben azzal, hogy egyre több
színész van munka nélkül és a közönség érdeklődése is nagyobb az olyan előadás
iránt, amely sokszínűbb és gazdagabb attól, hogy több, különböző karaktert
láthat a színpadon. Egyre inkább igyekszünk a fiatalabb közönséget is
megszólítani. Az elmúlt egy-két évben több olyan előadás született – Római
vakáció, Bagoly és cica, A csemegepultos
naplója -, amely kimondottan a fiatalabb
nézőknek (is) szól.
Vári Éva, Orlai Tibor / Fotó: Toldy Miklós
A szereposztást Ön dönti el, vagy
abban is szabad kezet ad a rendezőnek?
A szereposztás
mindig közös munka, a rendezőkkel abszolút mértékben együtt gondolkodom. Van, hogy
egy rendezőt úgy kérek föl egy darab megrendezésére, hogy jelzem számára,
kikkel szeretném eljátszatni a (fő)szerepeket, de olyan is van, amikor a rendező
keres meg egy ötlettel. Előfordult az is, hogy az elképzelésem után jött egy
nagyszerű rendezői ötlet és revideáltam a saját javaslatomat, döntésemet.
Kialakulnak baráti kapcsolatok a
munka során, vagy kell három lépés távolságot tartani, ha az ember producer?Egyáltalán
nem gondolom azt, hogy a színházi szakmában három lépés távolságot lehet és
szabad tartani. Kell, hogy legyen emberi kapocs színész és rendező, színész és
producer között, rendező, jelmez-díszlettervező és producer között. Ezek nagyon
fontos dolgok. Nem hiszek abban, hogy száz lépés távolságból lehet alkotni. Én
nem művészember vagyok, hanem közgazdász. Az alkotófolyamattól abszolút távol
is tartom magam. De igenis része vagyok, együtt lélegzek a produkcióval, hogy
itt tényleg mindenki érezze, hogy egy csapatban dolgozunk.
Sokan és sokfélét mondtak önről és
akármerre is kutakodtam mindenki csakis pozitívan nyilatkozott. Koltai Tamás a
művész-színházak és az üzleti színházak tekintetében azt írja: „Egyetlen egy
kivétel van, az az Orlai Produkció, hiszen az üzleti szellemben közpénzek
felhasználása nélkül sok értelemben magasabb szinten lát el közszínházi
funkciót, mint az erre szubvencionált színházak.” Szokott foglalkozni az Önről
alkotott véleményekkel?
Nyilvánvalóan,
hogyha egy olyan szaktekintély, mint Koltai Tamás, egy ilyen pozitív
nyilatkozatot tesz, természetesen örülök és nagyon nagy megtiszteltetésnek
veszem. Biztosan van olyan is, aki sem engem, sem minket nem szeret. Ezt
tudomásul kell venni. Próbálunk egy másfajta szemléletet képviselni. Nekem
fontos az, hogy amikor egy produkció létrejön annak minden résztvevője, beleértve
az öltöztetőtől a színészen át a rendezőig mindenki, örüljön, amikor újabb és
újabb előadás van, amikor újra együtt vagyunk.
Talán épp ezért szeretnek vagy szeretnének
az Orlai Produkcióval dolgozni sokan…
Azt hiszem, hogy ennek több eleme van. Egyik
lényeges eleme valószínűleg a hangulat, az összetartozás, hiszen ebben a
szakmában ez fontos. Amit a legfontosabbnak érzek, hogy mi az irodában nagyon
odafigyelünk mindarra, ami a színpadon történik. Igyekszünk olyan hátteret
biztosítani az alkotóknak, hogy a délelőtti próbákon meg este 7-től 10-ig csak a
darabbal, csak a szereppel foglalkozzanak! Hogy biztonságba érezzék magukat, a fizetésüket
úgy kapják meg, ahogy az a szerződésben van, hogy a próbafolyamat alatt ne legyenek
váratlan helyzetek, és ha vannak is nehézségek, arra előre felkészítjük őket.
Ha Önről készülne egy színházi
előadás, ki játszaná a főszerepet, ki rendezné és kik lennének a partnerek
ebben?
Nem
gondolom, hogy olyan érdekes vagyok, hogy rólam színházi előadást kellene
csinálni. Nincs annyira izgalmas életem, nincsenek olyan nagy történések, nagy
hullámok körülöttem. Azt inkább el tudom képzelni, hogy egyszer majd azzal
fognak foglalkozni, hogyan lehetett egy ilyen magánszínházat felépíteni, mert
ez egy modell értékű dolog.
Szívesen tovább adná a titkot? A tudását?
Igen.
Időnként meghívnak tanítani a Színház és Filmművészeti Egyetemre és a Werk
Akadémiára. Örömmel megyek. Van mit elmondanom, úgy érzem, le tudom kötni a
diákok figyelmét. Soha nem elméleti szinten dolgozom, nem is elméleti szinten
adom tovább azt, amit tudok vagy azt, amit megtanultam. Inkább gyakorlati sémák
alapján próbálom bemutatni a tapasztalataimat. Úgy érzem, hogy azoknak, akik
producernek, színházi menedzsernek vagy kulturális menedzsernek készülnek,
ezzel sokkal többet segítek, mintha csak elméleti összefüggéseket – amik
szintén nagyon fontosak és amik nélkül nincs szakma – tárnék eléjük.
H.G.
hirdetés